Last ned vår nye guide: Vekst i tøffe tider
En leders guide til vellykket vekst

Meld deg på i dag for å motta vårt nyhetsbrev.

9 CRM-funksjoner du trenger for en vellykket kunderelasjonsstrategi

9 CRM funksjoner

CRM-industrien har vokst 4X de siste 10 årene – fra $13 milliarder til $48 milliarder.

Selv om det er flott for industrien (og bedrifter som oss!), hva med B2B-kjøpere? Er det bedre å ha flere valg?

Det finnes tusenvis av forskjellige CRM-systemer du kan velge mellom, i tillegg til forskjellige typer CRM. Det er ikke så rart at det kan være en utfordring å finne riktig CRM-system for virksomheten din.

Når du vurderer feilraten til CRM-prosjekter og at bedrifter bare bruker 50 % av alle CRM-funksjoner, kan det hende at flere valgmuligheter ikke er bedre. Flere valgmuligheter fører til lave konverteringsrater, utålmodighet og bytte av CRM-systemer.Statistics on CRM features

La oss gå tilbake til det grunnleggende.

I stedet for å fokusere på fremtiden til CRM – og temaer som CRM og AI, automatisering og personlig tilpasning, skal vi ta en titt på de 9 viktigste CRM-funksjonene du trenger for å forbedre virksomheten din. 

Finn en CRM-plattform som har disse kjernefunksjonene, så vil du være klar til å lykkes med CRM-strategien din!

9 CRM-funksjoner for salgs-, markedsførings- og kundeserviceteam 

Vi har skissert 9 spesifikke CRM-funksjoner som bør inkluderes i CRM-løsningen din, delt inn i standard CRM, B2B-salg, B2B-markedsføring, og kundeservice. På denne måten vil du se nøyaktig hvordan de ulike funksjonen er til nytte for både din avdeling og hele organisasjonen.

CRM-funksjoner for å organisere kundedata


1. 
Kontakthåndtering

Kontakthåndtering er kjernen i enhver CRM-programvare, siden effektiv håndtering av potensielle og eksisterende kunder er grunnlaget for enhver virksomhet. Av den grunn er det viktig at CRM-løsningen tilbyr en brukervennlig håndtering av kontaktinformasjon som hjelper deg med å samle inn og bruke data om potensielle og eksisterende kunder på mest mulig produktiv måte.

Kontakthåndtering gir deg muligheten til å enkelt:

  • opprette en ny kontakt
  • legge til ny informasjon om eksisterende kontakter
  • dele kontaktinformasjon med alle i organisasjonen

2. Analyse og rapportering 

Etter hvert som antallet kontakter i CRM-systemet ditt vokser, øker muligheten for å analysere og iverksette tiltak for å forbedre virksomheten din. Du vil kunne opprette kundeprofiler, segmentere kjøpere etter bransje, identifisere verdifulle kunder og redusere kundefrafall.

Ved å bruke dataene kan du:

  • Fokusere salgs- og markedsføringsinnsatsen på kunder med høyt potensiale
  • Investere i ekstra ressurser for å hjelpe deg med å inngå avtaler med større kunder
  • Nå ut til kunder før de begynner å se etter nye løsninger

 3. Integrasjoner og API

For å vokse virksomheten din, må CRM-systemet kunne vokse med deg.

Selv om du kanskje ikke trenger en integrasjon med eksisterende CRM-teknologi i starten, kan det være lurt å vurdere et CRM-system som støtter integrasjoner i fremtiden.

Se etter CRM-integrasjoner som:

  • er enkle å installere, sette opp og implementere i hele bedriften
  • støtter salgs-, markedsførings- og kundeserviceprosesser
  • tilbyr et bibliotek med støtte- og dokumentasjonsmateriale

CRM-funksjoner for å nå salgsmålene


4. Håndtering av pipeline

Oppfølging av potensielle kunder er en av de største utfordringene som selgere står overfor i dag.

biggest challenges sales process

For å skaffe flere kunder og bygge sterkere relasjoner, er det viktig med et CRM-verktøy som hjelper med å administrere din salgspipeline mer effektivt, hver gang du har kontakt med en potensiell kunde. 

Det er bevist at CRM forbedrer salget. Bruk av et CRM-system med effektiv pipeline-håndtering er en fin måte å forbedre salgsprosessen på og øke kundebasen.

Ytterligere CRM-funksjoner innen salg bør omfatte:

  • En strukturert salgsprosess
  • Salgsprognoser og rapportering
  • Salgsautomatisering og KI-funksjoner

5. Mobil CRM

Salgsteam kan være mye på farten. 

Det siste de ønsker på slutten av dagen er å registrere og oppdatere deres aktiviteter. Det de trenger er et enkelt og mobilt alternativ – et system som kan følge dem.

Et skybasert CRM kan nås mens du er på farten, men mobil CRM er bedre.

Med mobil CRM kan salgsteamet ditt:

  • oppdatere salgsmål og kvoterapporter
  • administrere deres salgspipeline
  • oppdatere kontaktinformasjon med viktige data

… i sanntid, rett etter et salgsmøte

Innen kort tid kan hele organisasjonen få tilgang til den samme oppdaterte informasjonen.

SuperOffice mobile app

CRM-funksjoner for å levere relevant markedskommunikasjon


6. Håndtering av leads

For å kunne kommunisere med potensielle kunder, må du ha deres grunnleggende kontaktinformasjon.

Men du trenger mer enn dette for å kunne sende relevante budskap – du må vite hvor de jobber (beliggenhet), bedriftens størrelse, stillingstittel og en rekke andre profildata.

Tilgang til den typen informasjon krever en funksjon for håndtering av potensielle kunder.

Med håndtering av leads kan du:

  • samle inn kontaktinformasjon i samsvar med GDPR
  • sende relevante e-postkampanjer for å samle inn mer data over tid
  • spore aktivitet og engasjement for å ta potensielle kunder videre i salgsprosessen

 7. E-post markedsføring

Den beste avkastningen (73 %) er FORTSATT knyttet til en strategi for e-postmarkedsføring.

Channel ROI ratings

Dette betyr at en CRM-plattform bør inkludere en e-postmarkedsføringsfunksjon for å gjøre relasjoner om til inntekter på den mest kostnadseffektive måten. Det finnes ingen bedre måte å sende personlig og relevant, storskala markedskommunikasjon på, enn e-postmarkedsføring.

En funksjon for e-postmarkedsføring vil hjelpe deg med å:

CRM-funksjoner for bedre kundeservice


8. Sakshåndtering

Slutt å bruke Outlook for kundeservice, takk.

Det er ikke mulig å spore e-poster fra kunder effektivt, det er både slitsomt og krever mye manuelt arbeid og oppmerksomhet fra kundeservicemedarbeidere og -ledere.

Invester i stedet i en programvare for kundeservice og automatiser oppgaver som:

  • utsendelse av e-postbekreftelser for å fortelle kundene at du jobber med forespørselen deres
  • rapporter om mottatte e-poster, responstid og antall e-poster sendt til potensielle og eksisterende kunder
  • kategorisering, prioritering og tilordning av forespørsler
  • eskalering av presserende e-poster til de rette personene uten å måtte videresende dem manuelt

9. Direkte chat 

I tillegg til håndtering av e-poster til kundeservice, er direktechat en annen CRM-funksjon som vil hjelpe deg med å levere en bedre kundeopplevelse.

De fleste CRM-systemene tilbyr en integrasjon av direktechat, det er imidlertid lurt å se etter en chattefunksjon som er bygget på samme teknologi som plattformen. På denne måten synkroniseres alle data umiddelbart, noe som hjelper hele teamet med å holde seg oppdatert på kommunikasjonen med kundene dine.

En chattefunksjon vil hjelpe deg med å:

  • svare på spørsmål fra potensielle og eksisterende kunder i sanntid
  • starte proaktive diskusjoner med besøkende på viktige deler av nettstedet (dvs. pris- og sider du kan be om demo av produkt)
  • reduser kundeservicekostnadene (det er 50 % billigere enn å håndtere telefonsamtaler)

Cost per contract diagram

Forbedre dine kunderelasjoner med CRM-funksjoner

Informasjonssiloer brytes ned når du bruker en CRM-plattform på tvers av flere team.

Ikke la deg lure av avanserte funksjoner – spesielt når de fleste bedriftene ikke bruker dem.

En CRM-plattform har vist seg å hjelpe bedrifter med å vokse, men bare hvis den brukes regelmessig! Når du velger et CRM-system, er det derfor hensiktsmessig å fokusere på viktige CRM-funksjoner du faktisk kommer til å bruke. Du vil oppleve raskere avkastning, forbedrede produktivitetsnivåer og høyere inntekter og vekst.

SuperOffice CRM har alle 9 CRM-funksjonene og er bygget med samme UI/CRM-teknologi, noe som muliggjør en raskere onboarding og implementering.

Våre CRM-funksjoner for salgs-, markedsførings- og kundeserviceteam gir organisasjonen din én felles plattform for all kundekontakt og -kommunikasjon. Hele organisasjonen deler samme informasjon, med kunden plassert i hjertet av alt du gjør.

Vil du se hvordan SuperOffice CRM kan hjelpe bedriften din med å bygge gode relasjoner til kundene dine?

Registrer deg for en gratis demonstrasjon.