Hater selgere CRM?

Les mer

Derfor passer skybasert CRM for små bedrifter

CRM (customer relationship management) er et sentralt begrep i forretningslivet: alle snakker om CRM, nesten alle vet at det kan gi store fordeler, men få vet hvilken løsning som passer deres bedrift best.

Det spiller ingen rolle om selskapet har 100 ansatte eller bare en håndfull. I dag vet de fleste at CRM er et verktøy som kan bidra til å knytte tettere relasjoner til kundene, yte profesjonell kundeservice, gi økt salg og ytterligere vekst i bedriften. 

Større selskaper kan ha flere muligheter med midler og budsjett til å investere i programvare, mens mindre bedrifter naturlig nok er mer tilbakeholdene når det gjelder store investeringer. 

Små bedrifter har som regel forutsigbare krav til CRM: det må være rimelig, kunne hjelpe dem her og nå, være ukomplisert, tilpasset selskapets unike forretningsbehov, enkelt å implementere og vedlikeholde, og systemet bør være tilgjengelig hele døgnet. 

Hvorfor?

Små selskaper har vanligvis ikke egne servere, egen maskinvare eller IT-personale og kan ikke investere store summer i en installasjon. Ofte har de også en spesifikk forretningsprofil, skreddersydde salgsprosesser og en del av arbeidet foregår utenfor vanlig kontortid. 

Hvis du er blant eierne til disse 72 prosentene av små selskaper og tror at investering i moderne teknologi, som for eksempel CRM, kommer til å resultere i bedre avkastning (ROI) og gi bedriften et løft, vil vi gjerne hjelpe deg med å navigere slik at du finner CRM-løsningen som passer deg best.

CRM for alle 

Tiden da begrepet CRM var ensbetydende med uhåndterlig og dyr programvare som krevde et eget team med IT-eksperter til installasjon og vedlikehold, er forbi. Det stemmer heller ikke lenger at det bare er store selskaper som har råd til CRM.

Dagens CRM-løsninger er faktisk både mer teknologisk avanserte og brukervennlige, og finnes i en rekke forskjellige varianter som er utviklet for å passe det unike behovet hos alle typer av bedrifter, store som små. I likhet med alle andre løsninger i dagens IT-landskap, tilbyr CRM-løsninger nye muligheter, fleksible kostnader og ukomplisert vedlikehold og installasjon.

Med andre ord, ting har forandret seg. Også begrepet programvare har flyttet fra serverrommene opp til nettskyen. Og det er i skyen små selskaper bør lete etter sin CRM-løsning. La meg forklare hvorfor.

Å løfte bedriften til nettskyen

Skybaserte IT-tjenester har den siste tiden opplevd stor fremgang. The International Data Corporation (IDC) rapporterer at investeringene i nettskytjenester kommer til å øke med mer enn 127 milliarder $ i 2018, noe som innebærer 23 % vekst sammenlignet med 2014.

Her er 8 årsaker til at skybasert CRM er noe som små selskaper seriøst bør vurdere hvis de ønsker å skape ytterligere vekst i bedriften.

1. Ukomplisert installasjon

CRM innebærer ikke lenger en kompleks installasjonsprosess. Skybasert CRM er faktisk en IT-løsning som gjør at du ikke trenger å bekymre deg for selve driften, og kan komme i gang umiddelbart (det kreves ikke noe Business case, men hvis du behøvet et, finner du det her). Alt du trenger er en internettforbindelse. Du logger deg inn online og bruker programmet. Så enkelt er det.

Du trenger ikke å betale for maskinvare, server og vedlikehold av programvare. Du behøver heller ikke en fast tilgjengelig IT-person, å bekymre deg for kompleks installasjon, dataoverføring eller oppgraderinger. Alt dette ordnes automatisk.

2. Sømløs tilgang

Tilgjengelighet hele døgnet er definitivt den viktigste fordelen med skybasert CRM. Tenk deg at du raskt behøver å ta noen avgjørende salgstelefoner sende ut et oppdatert tilbud eller må finne telefonnummer eller e-postadresse til en kunde når du ikke er på kontoret.

Skybasert CRM gir deg tilgang til systemet uansett hvor du befinner deg. På kontoret, på toget, på en kafé eller hjemme, og uavhengig av hva slags plattform du bruker. Stasjonær eller bærbar PC, smarttelefon eller nettbrett. Alt du behøver er internett. Du og kollegaene dine har til enhver tid tilgang til den sentrale databasen, også utenfor kontortid, noe som er spesielt praktisk for små bedrifter. Ved å alltid være tilkoblet den sentrale databasen gir skybasert CRM deg fleksibilitet og frihet til å gjøre det du behøver på det tidspunktet som passer deg best.

3. Brukervennlighet

Det kan ikke bli enklere enn skybasert CRM. For det første kjøper du en programvarepakke til fast månedspris. Alt du behøver å gjøre er å logge inn med detaljene du får tilsendt og sørge for at du har rask nok internettforbindelse fra enheten du foretrekker å jobbe på. Når det gjelder vedlikehold av systemet, er dette inkludert fra leverandøren sammen med en rekke onlineressurser du selv kan benytte.

4. Rimelig produkt

En annen fordel er at denne praktiske løsningen heller ikke kommer til å knekke deg økonomisk. Som regel ønsker ikke små bedrifter å investere store engangssummer, men foretrekker mindre, regelmessige utgifter. Dette er en annen grunn til at skybasert CRM er optimalt for små selskaper.

Den typiske skybaserte CRM-løsningen fungerer som et abonnement som krever minimal investering og dermed innebærer mindre risiko. Det finnes heller ikke skjulte kostnader som krav om å kjøpe ekstra maskinvare eller lisensavgift. Det du betaler er en fast månedlig avgift for en skybasert CRM-pakke som kan koste så lite som kr. 390,- pr bruker.

5. Høyt sikkerhetsnivå

En viktig faktor for alle som benytter skybasert informasjonslagring er selvfølgelig sikkerheten. Som vist i digrammet fra Forrester Research nedenfor, er den vanligste årsaken til at bedrifter er forsiktige med å benytte seg av skyløsninger, også kalt software-as-a-service eller (SAAS), sikkerhetsaspektet.

Selskaper som tilbyr skybaserte CRM-løsninger kjenner godt til dette og tar sikkerheten på stort alvor. Når alt kommer til alt er det disse selskapene som har ansvaret for å beskytte den konfidensielle informasjonen du betror dem med.

Ikke overraskende er informasjonssikkerheten hos selskaper som leverer skybasert lagring mye høyere enn i et vanlig serverrom. Leverandørene av skybasert CRM har også avanserte automatiske backup-rutiner og tydelige planer for rekonstruksjon av data dersom det skulle skje innbrudd. I tillegg kan de individuelle brukerne av skytjenesten øke sikkerheten ytterligere ved hjelp av to-trinns bekreftelse og sterke passord. 

6. Pålitelig drift

Ingen liker å tenke på muligheten for at et system du stoler på og er avhengig av daglig, skal krasje. For små bedrifter kan dette skape store finansielle problemer. Med skybasert CRM oppstår nesten aldri slike situasjoner, siden alle deler av systemet har backup. Dette innebærer at hver komponent, for eksempel en server, har flere kopier i nettskyen. Dersom det oppstår feil, vil denne delen umiddelbart bli erstattet uten at systemet påvirkes. En skybasert CRM-løsning er faktisk i drift 99,99 % av tiden. En stabilitet som burde være god nok for selv de mest kresne bedrifter, er du ikke enig? 

7. Fleksibelt potensial

Hva kan være bedre enn å eie et produkt som er skreddersydd til dine behov? 

I startfasen med et nytt CRM-system er det naturlig at små bedrifter velger kun de funksjonene som kan hjelpe dem i den aktuelle situasjonen og ellers er relevante for selskapets spesifikke behov.

Men i takt med at selskapet vokser kan det oppstå nye behov, for eksempel for mer kapasitet, nye funksjoner eller mer avanserte moduler. I slike tilfeller kan en skybasert CRM-løsning enkelt oppdateres for å tilfredsstille disse behovene. Og du behøver ikke å vente på utviklingen av et nytt program. Den større, bedre og mer innovative CRM-versjonen kan leveres umiddelbart.

8. Mer kompatibel

Frittstående produkter har liten mulighet til å lykkes i dagens IT-landskap der det kreves fleksibilitet i forbindelse med integrering. Særlig når det gjelder små selskaper er informasjonsflyten mellom allerede tilgjengelig teknologi avgjørende.

Hvorfor skal man investere i programvare som ikke kan åpne dokumenter, lagre kontakter eller være i stand til å integrere e-postklienten? Kompatibilitet med andre produkter og tjenester er nøkkelen til en effektivt CRM-løsning med lang levetid.

Skybasert CRM er enkelt å integrere med andre applikasjoner og programmer, for eksempel e-postklienter og Office-produkter (Word, Excel, PowerPoint, osv.) Kompatibiliteten gjør skybasert CRM til et enda mer naturlig valg for små selskaper.

Finn den riktige skyen for deg

Det var alle de åtte årsakene til at skybasert CRM er ekstra godt tilpasset forholdene i små bedrifter.

Har du en mindre bedrift og allerede vet at CRM er et verktøy som kan være til hjelp for å:

  • sentralisere kundedatabasen
  • få overblikk over interaksjonen med kundene
  • få umiddelbar tilgang til salgsmuligheter i sanntid
  • automatisere prosesser som for eksempel å følge opp leads, «close» avtaler i tide og sørge for bedre service
  • og som et resultat av dette, kunne øke andelen fornøyde kunder


... i så fall er en skybasert CRM-løsning den raskeste metoden for å nå disse målene, siden det er:

  • enkelt å bruke
  • lett tilgjengelig
  • rimelig p.g.a. lave investeringskostnader
  • ingen krav til å skaffe ekstra maskinvare eller programvare
  • støtte for flere typer enheter
  • kompatibelt med tredjepartsprodukter
  • garantert høy datasikkerhet
  • enkelt å tilpasse til selskapets behov, også når forutsetningene endres

Det eneste som gjenstår er å velge riktig CRM-leverandør.

Sørg for at leverandøren tilbyr en fleksibel skyløsning som kan vokse i takt med bedriften, og at løsningen er skreddersydd til selskapets behov når det gjelder funksjonalitet.
Nå som du vet alt dette, kan du velge den løsningen som løfter selskapet til skyene.

Vil du finne ut hvordan skybasert CRM kan ha en positiv effekt på din bedrift? Test selv ved å få en 30-dagers gratis prøveperiode.

 

Prøv gratis