Hater selgere CRM?

Les mer

7 fordeler med Software-as-a-Service CRM for din virksomhet

Software-as-a-Service (SaaS) har vært tilgjengelig siden tidlig på 2000-tallet og er et kostnadseffektivt alternativ til den tradisjonelle IT-distribusjonen der du må kjøpe eller bygge din egen IT-infrastruktur, installere programvaren selv, konfigurere applikasjoner og ha en IT-avdeling for å vedlikeholde alt sammen.

Selv om SaaS-applikasjoner har vært tilgjengelige en god stund, har selskapene fortsatt mange spørsmål om hvorvidt disse er funksjonelle alternativer for dem.
Hvis du er en av de som lurer på om SaaS-applikasjoner er noe som passer deg, håper vi at denne artikkelen besvarer noen av spørsmålene dine.

Hva er Software-as-a-service?

Iblant omtales dette som “Software on-demand”, eller som skyløsninger. SaaS tilbyr tilkobling og abonnement på IT-tjenester bygget på en felles infrastruktur i skyen og distribuert via internett.

Med andre ord, programvaren du ønsker å bruke leveres og administreres eksternt av en leverandør, og du får tilgang via din foretrukne nettleser.

Fortsetter selskapene å flytte til skyen?

Svaret er «Ja!», dette gjelder alt fra Microsofts Office sine web-applikasjoner og Google-docs til Facebook, det er ikke en overdrivelse å si at SaaS-modellen dominerer IT-utviklingen akkurat nå.

Ifølge Cisco Global Cloud Index kommer SaaS-distribusjonen til å øke med 59 % i 2018.

I 2014 viste CIOs årlige globale undersøkelse Gartner at 72 % av respondentene allerede bruker SaaS. En fersk studie utført av KPMG viste at nesten halvparten av de spurte lederne i undersøkelsen oppga SaaS som det mest sannsynlige området for investering.

Hvem bruker SaaS-applikasjoner?

SaaS passer egentlig for alle, både til privat og profesjonelt bruk.

Det er spesielt praktisk for små og mellomstore bedrifter. SaaS er først og fremst et problemfritt og kostnadseffektivt alternativ som tilbyr nye muligheter og fleksible kostnader i tillegg til enkelt vedlikehold og distribusjon.

Du behøver ikke å eie en kraftig PC, ha en egen server eller ansette en IT-ekspert for å være i stand til å lagre forretningsinformasjon i skyen. Med SaaS kan brukerne få tilgang til hele databasen/løsningen når og hvor som helst, så lenge det finnes tilgang til internett. Alt du behøver er nettforbindelse og en nettleser.

SaaS-revolusjonen innen CRM-programvare

Når det gjelder CRM-programvare har introduksjonen av SaaS-modellen rett og slett vært en revolusjon. Denne endret distribusjonen av CRM fra en “innkjøp og eierskap”-modell til en “abonnement og outsourcing”-modell.

CRM-applikasjoner i skyen legger til rette for at store og små bedrifter kan ta del av fordelene ved et CRM-system på en mer tilgjengelig måte. At det bare er store selskaper med mye penger som har råd til CRM, er nå bare en myte.

La oss ta en titt på hvilke fordeler det kan gi din virksomhet å velge en SaaS CRM-modell.

De viktigste fordelene med Software-as-a-Service CRM for din bedrift

1. Ingen store oppstartsinvesteringer

SaaS innebærer et pay-as-you-go-system uten store oppstartsinvesteringer. Du betaler bare en månedlig eller årlig abonnementsavgift for å bruke CRM-tjenesten.
Dette er en av grunnene til at SaaS foretrekkes av små og nystartede selskaper som kanskje ikke har ressurser til å investere i en CRM-løsning selv om det anses å være avgjørende for virksomheten.

Det betyr også at utgiften kan behandles som en driftskostnad (noe mange økonomiansvarlige foretrekker) i stedet for en investering.

2. Et kostnadsbesparende alternativ

Dette er en av de mest attraktive fordelene, SaaS CRM kan spare selskapet for mye penger.

Når du sammenligner kostnaden for en SaaS CRM-løsning med kostnaden for å kjøpe programvaren, kan det i utgangspunktet se ut som om SaaS-alternativet er dyrt. Men når du tar hensyn til hva du må betale for å kjøpe nødvendig maskinvare i tillegg til å leie inn og administrere personell for vedlikehold, viser det seg ofte at SaaS er et billigere alternativ.

Med andre ord, å bruke SaaS innebærer at du slipper å bruke penger på ekstra maskinvare eller personell for å vedlikeholde systemet.

3. Sømløs tilgjengelighet

SaaS-modellen gjør det mulig å få tilgang til CRM-databasen uansett hvor du befinner deg, fra enten pc, mobil eller nettbrett og når som helst. Alt du behøver er nettforbindelse og en nettleser. Siden løsningen er plassert i skyen og tilgjengelig via nettet, er SaaS CRM spesielt praktisk for selgere som bruker det meste av tiden ute hos kunder.

4. Ingen IT-problemer

Problemfritt IT-system er definitivt det viktigste salgsargumentet for SaaS CRM. 

Den abonnementsbaserte prissettingen på SaaS innebærer nesten ingen avgifter til vedlikehold av systemet, som f.eks. backup, oppgraderinger og sikkerhet. 

Brukere trenger ikke å kjøpe, installere, oppgradere maskinvare eller ha lokale servere installert, noe som definitivt er dyrt og krever vedlikehold. Dette betyr igjen at du ikke trenger å ansette IT-personell til dette formålet. 

SaaS CRM-løsninger hostes av en SaaS-leverandør slik at alle oppgraderinger, installasjoner, alt vedlikehold og nye brukere knyttes til systemet uten at dette krever noen innsats fra kundens side. 

5. Utvid og integrer som du vil 

For bare noen år siden ble det ansett som risikabelt å ta i bruk nye programvare-apper ettersom de kanskje ikke kom til å fungere sammen med andre programmer, og særlig de programmene du brukte mest. 

I takt med at teknologien har utviklet seg kan SaaS CRM app-brukere integrere systemet i annen tilgjengelig programvare på markedet og utvide CRM-løsningen på samme måte som server-baserte kunder gjør. 

Dette betyr at kunder kan fortsette å bruke programvaren de er vant til, f.eks. ERP-systemer eller e-postklienter, siden disse vanligvis er enkle å integrere i SaaS-løsningen.

6. Høyt sikkerhetnivå

Siden SaaS-leverandøren har ansvar for vedlikeholdet av dataene som kundene betror dem med, er sikkerheten svært viktig, og kundedata blir svært godt beskyttet.

Siden leverandørenes konkurranseevne avhenger av datasikkerhet, sier det seg selv at beskyttelsen av appen er det viktigste. SaaS-leverandører har blant annet serverne spredt på flere geografiske steder og bruker automatisk back-up, og har dermed et høyere sikkerhetsnivå enn din egen bedrift vil være i stand til å tilby.

7. Enkel skalering

Sist, men ikke minst, kan en SaaS CRM-modell raskt skaleres opp, noe som betyr at dersom virksomheten øker antallet CRM-brukere kan dette gjøres i løpet av en dag.
Det er ingen behov for tidkrevende forespørsler, testing, endringer i IT-strukturen, installering av ekstra programvare og venting på svar, du kan bare endre abonnementet og voilà, flere brukere får tilgang til løsningen. Hvis du behøver mer lagringsplass eller ytterligere tjenester er prosessen den samme: det går raskt og kan installeres nesten umiddelbart.

Å skalere ned kan fortsatt kreve noe mer tid. Dette er definert i en kontrakt for enkelte av leverandørene.

Når du først velger å gå for en skyløsning ...

Det er mange fordeler ved SaaS. Selskaper over hele verden flytter nå til skyen, der de enkelt kan leie tjenester og nyte godt av en problemfri IT-tilværelse.

Når det gjelder SaaS CRM er de viktigste fordelene:

  • Fraværet av IT-relaterte problemer. Dette innebærer at brukeren ikke trenger å kjøpe, installere og vedlikeholde maskinvare. 
  • Ingen store lisensutgifter, f.eks. ekstra utgifter til vedlikehold og oppgradering. 
  • Enkel tilpasning til virksomheten. SaaS tilbyr fleksible og skalerbare løsninger som er kompatible med en rekke andre typer businessverktøy. 

Det eneste som gjenstår for de som ønsker bedre kontroll og en virksomhet som vokser er å velge rett SaaS CRM-leverandør!

 

 

Prøv gratis