Hvordan raskt voksende bedrifter bruker SaaS til å øke veksten

Saas-article-main-image.jpg

Software-as-a-Service (SaaS) har vært tilgjengelig siden tidlig på 2000-tallet og er et kostnadseffektivt alternativ til den tradisjonelle IT-distribusjonen der du må kjøpe eller bygge din egen IT-infrastruktur, installere programvaren selv, konfigurere applikasjoner og ha en IT-avdeling for å vedlikeholde alt sammen.

Selv om SaaS-applikasjoner har vært tilgjengelige en god stund, har selskapene fortsatt mange spørsmål om hvorvidt disse er funksjonelle alternativer for dem.
Hvis du er en av de som lurer på om SaaS-applikasjoner er noe som passer deg, håper vi at denne artikkelen besvarer noen av spørsmålene dine.

Hva er Software-as-a-service?

SaaS eller programvare som en tjeneste, også kjent som ASP (program tjenesteleverandør) tjenester, programvare på forespørsel,
eller-bare-service i skyen, tilbyr en tilkobling og abonnement på IT-tjenester bygget på en delt infrastruktur via i skyen og distribuert via internett, i stedet for kjøpt og lastet ned eller installert lokalt.

Med andre ord, programvaren du ønsker å bruke leveres og administreres eksternt av en leverandør, og du får tilgang via din foretrukne nettleser. ( eller mobile enhet)

Hvor viktig er skybasert?

Her er tingen:

Din bedrift vil vokse med 19,63% hvis du flytter programvaren til skyen.

Det er det en rapport fra VANSON Bourne fant da de intervjuet 460 senior beslutningstakere på effekten av å flytte sin virksomhet til skyen.
For ti år siden var det svært få bedrifter som tenkte på skyteknologier.

Faktisk, i 2008 - bare 12% av bedriftene brukte skybaserte programmer.
I dag er det en helt annen historie og ikke lenger et spørsmål om "hvis", men "når".

For eksempel, en nylig CIO tech meningsmåling av IDG funnet at den største økningen i IT-utgifter i 2019 går mot Cloud Computing strategier.
Det er av denne grunn at antallet selskaper som flytter sin virksomhet til skyen vokser raskt, med 73% av bedriftene som ønsker å flytte nesten alle sine apper til SaaS iløpet av 2020.

saas-powered-companies-by-2020.png

SaaS tar bokstavelig talt over cloud computing markedet.

Så, det er ikke noe overraskelse å finne at markedet for globale offentlige skytjenester er anslått å vokse til mer enn $200 000 000 000 innen 2019, opp fra $175 800 000 000 i 2018, i følge Gartner.

Hvem bruker SaaS-applikasjoner?

Bedrifter bruker et gjennomsnitt på 16 SaaS-apper for å drive virksomheten hver dag, og hvis du har brukt SaaS – enten personlig eller profesjonelt – vil du se at SaaS passer for alle.

Abonnerer du på Dropbox for å lagre bildene dine på Internett?
Det er et eksempel på SaaS.

Det er spesielt praktisk for mellomstore bedrifter. SaaS er først og fremst et problemfritt og kostnadseffektivt alternativ som tilbyr nye muligheter og fleksible kostnader i tillegg til enkelt vedlikehold og distribusjon.

Du behøver ikke å eie en kraftig PC, ha en egen server eller ansette en IT-ekspert for å være i stand til å lagre forretningsinformasjon i skyen. Med SaaS kan brukerne få tilgang til hele databasen/løsningen når og hvor som helst, så lenge det finnes tilgang til internett. Alt du behøver er nettforbindelse og en nettleser.

SaaS-revolusjonen innen CRM-programvare

Når det gjelder CRM-programvare har introduksjonen av SaaS-modellen rett og slett vært en revolusjon. Denne endret distribusjonen av CRM fra en “innkjøp og eierskap”-modell til en “abonnement og outsourcing”-modell.

Det CRM-applikasjoner som vil fortsette å drive bruken av SaaS som leveringsmodell, i følge ansalg fra Analysys Mason.

saas-growth-2021.jpg

Årsaken til veksten skyldes de mange fordelene SaaS CRM-programmer gir til bedrifter. Og antagelsen om at det er bare små selskaper som adoptere skyen blir ikke annet enn en myte.

Det har så klart ikke alltid vært slik.

I begynnelsen lo bedriftsprogramvare-verden av ideen om å flytte sin programvare til til skyen. Men dette er i endring nå som store selskaper har bevist at de er i stand til å øke inntektene ved å flytte sin virksomhet til skyen. Faktisk forventes det at store selskaper skal innhente SMB i SaaS bruk innen 2022.

enterprise-saas-adoption.jpg

Så enten du er en mellomstor eller stor bedrift, la oss ta en titt på hvordan din bedrift kan ha nytte av SaaS CRM-modellen.

De viktigste fordelene med Software-as-a-Service CRM for din bedrift

1. Ingen store oppstartsinvesteringer

SaaS innebærer et pay-as-you-go-system uten store oppstartsinvesteringer. Du betaler bare en månedlig eller årlig abonnementsavgift for å bruke CRM-tjenesten.
Dette er en av grunnene til at SaaS foretrekkes av små og nystartede selskaper som kanskje ikke har ressurser til å investere i en CRM-løsning selv om det anses å være avgjørende for virksomheten.

Tenk på den opprinnelige investeringen som kreves når du eier alle ovenfor, sammenlignet med SaaS – som administreres av leverandøren

Det betyr også at utgiften kan behandles som en driftskostnad (noe mange økonomiansvarlige foretrekker) i stedet for en investering.

2. Et kostnadsbesparende alternativ

Dette er en av de mest attraktive fordelene, SaaS CRM kan spare selskapet for mye penger.

Faktisk, i rekkefølgen av viktighet så er "lavere samlede kostnader" den nest største driveren for innføringen SaaS.

saas-benefits.jpg

Når du sammenligner kostnaden for en SaaS CRM-løsning med kostnaden for å kjøpe programvaren, kan det i utgangspunktet se ut som om SaaS-alternativet er dyrt. Men når du tar hensyn til hva du må betale for å kjøpe nødvendig maskinvare i tillegg til å leie inn og administrere personell for vedlikehold, viser det seg ofte at SaaS er et billigere alternativ.

saas-vs-onpremise.jpg

Med andre ord, å bruke SaaS innebærer at du slipper å bruke penger på ekstra maskinvare eller personell for å vedlikeholde systemet.

3. Sømløs tilgjengelighet

SaaS-modellen gjør det mulig å få tilgang til CRM-databasen uansett hvor du befinner deg, fra enten pc, mobil eller nettbrett og når som helst.

Med 99% oppetid er alt du trenger nettforbindelse og en nettleser. Siden løsningen er plassert i skyen og tilgjengelig via nettet, er SaaS CRM spesielt praktisk for selgere som bruker det meste av tiden ute hos kunder.

4. Ingen IT-problemer

Problemfritt IT-system er definitivt det viktigste salgsargumentet for SaaS CRM. 

Den abonnementsbaserte prissettingen på SaaS innebærer nesten ingen avgifter til vedlikehold av systemet, som f.eks. backup, oppgraderinger og sikkerhet. 

Brukere trenger ikke å kjøpe, installere, oppgradere maskinvare eller ha lokale servere installert, noe som definitivt er dyrt og krever vedlikehold. Dette betyr igjen at du ikke trenger å ansette IT-personell til dette formålet. 

En annen grunn til at dere vil vokse raskere:
Ved å flytte til skyen vil du se en 15% reduksjon i IT-utgiftene og en 16,7% reduksjon i IT vedlikeholdskostander.

SaaS CRM-løsninger hostes av en SaaS-leverandør slik at alle oppgraderinger, installasjoner, alt vedlikehold og nye brukere knyttes til systemet uten at dette krever noen innsats fra kundens side. 

5. Utvid og integrer som du vil 

For bare noen år siden ble det ansett som risikabelt å ta i bruk nye programvare-apper ettersom de kanskje ikke kom til å fungere sammen med andre programmer, og særlig de programmene du brukte mest. 

I takt med at teknologien har utviklet seg kan SaaS CRM app-brukere integrere systemet i annen tilgjengelig programvare på markedet og utvide CRM-løsningen på samme måte som server-baserte kunder gjør. 

Dette betyr at kunder kan fortsette å bruke programvaren de er vant til, f.eks. ERP-systemer eller e-postklienter, siden disse vanligvis er enkle å integrere i SaaS-løsningen.

6. Høyt sikkerhetnivå

I følge en studie av LogicMonitor, sier 66% av IT spesialistene at sikkerhet er deres største bekymring ved å innføree en Saas-modell hos store selskaper.

biggest-challenges-moving-to-the-cloud.jpg

Siden SaaS-leverandøren har ansvar for vedlikeholdet av dataene som kundene betror dem med, er sikkerheten svært viktig, og kundedata blir svært godt beskyttet.

Siden SaaS leverandørenes konkurranseevne avhenger av datasikkerhet, sier det seg selv at beskyttelsen av appen er det viktigste. SaaS-leverandører har blant annet serverne spredt på flere geografiske steder og bruker automatisk back-up, og har dermed et høyere sikkerhetsnivå enn din egen bedrift vil være i stand til å tilby.

7. Enkel skalering

Sist, men ikke minst, kan en SaaS CRM-modell raskt skaleres opp, noe som betyr at dersom virksomheten øker antallet CRM-brukere kan dette gjøres i løpet av en dag.

Det er ingen behov for tidkrevende forespørsler, testing, endringer i IT-strukturen, installering av ekstra programvare og venting på svar, du kan bare endre abonnementet og voilà, flere brukere får tilgang til løsningen. Hvis du behøver mer lagringsplass eller ytterligere tjenester er prosessen den samme: det går raskt og kan installeres nesten umiddelbart.

Det er akkurat dette - raske endringer - som gjør at mange velger å bevege seg mot en SaaS-modell.

saas-adoption.jpg

Bedrifter som har flyttet til skyen, opplever allerede hvordan de raskt kan skaleres. Faktisk så har 20% av selskapene sett en gjennomsnittlig bedring i "time to marked" - og de går fort forbi sine konkurrenter som fortsatt bruker lokale løsninger. Å skalere ned kan fortsatt kreve noe mer tid. Dette er definert i en kontrakt for enkelte av leverandørene.

Konklusjon

Det er mange fordeler ved SaaS. Selskaper over hele verden flytter nå til skyen, der de enkelt kan leie tjenester og nyte godt av en problemfri IT-tilværelse.

Når det gjelder SaaS CRM er de viktigste fordelene:

  • Fraværet av IT-relaterte problemer. Dette innebærer at brukeren ikke trenger å kjøpe, installere og vedlikeholde maskinvare. 
  • Ingen store lisensutgifter, f.eks. ekstra utgifter til vedlikehold og oppgradering. 
  • Enkel tilpasning til virksomheten. SaaS tilbyr fleksible og skalerbare løsninger som er kompatible med en rekke andre typer businessverktøy. 

Så hvis du er på jakt etter en CRM-løsning og leter etter en SaaS applikasjon, er det bare å be om en personlig demo under og vi vil vise deg hvordan SuperOffice CRM kan hjelpe din bedrift å vokse.

 

 

Gratis demo