Last ned vår nye guide: Vekst i tøffe tider
En leders guide til vellykket vekst

Meld deg på i dag for å motta vårt nyhetsbrev.

5 Effektive Metoder for Å Vinne Nye Kunder ved Hjelp av et CRM-System

5 Effektive Metoder for Å Vinne Nye Kunder ved Hjelp av et CRM-System

Det er betydelig enklere å selge til eksisterende kunder.

De kjenner deg, ditt selskap og ditt team.

De har allerede handlet med deg, og dermed har de tillit til deg.

Men uten å tiltrekke seg nye kunder, vil din bedrifts vekst stagnere - siden eksisterende kunder uunngåelig vil forsvinne over tid.

Dette er grunnen til at 44% av selskapene setter sitt hovedfokus på å anskaffe nye kunder - for å sikre bedriftens langsiktige levedyktighet.

Utfordringen er at selv om nye kunder kun utgjør 5-20% av bedriftens totale årsinntekter, er det ikke enkelt å skaffe dem.

Det krever tid, penger og betydelig innsats.

Så, hvordan kan du skaffe nye kunder for å hjelpe din bedrift å vokse?

Med de rette verktøyene, som en CRM-plattform, blir det enklere å anskaffe kunder.

For å hjelpe deg i gang med din neste vekstfase og tiltrekke nye kunder, har vi utarbeidet en guide for å vise deg nøyaktig hvordan du kan bruke en CRM - som SuperOffice - til å forbedre din prosess for kundeanskaffelse.

Først ut, så skal vi se på det mest opplagte utgangspunktet:

Nemlig kontaktskjemaer på nettstedet.

FANG INNKOMMENDE LEADS MED NETTSKJEMAER

Innkommende leads er potensielle kunder som kommer direkte til nettstedet ditt og uttrykker sin interesse for ditt produkt eller tjeneste direkte.

Disse potensielle kundene finner vanligvis deg som et resultat av markedsføringskampanjer, og de er 80% billigere å generere enn utgående leads.

Men når du først har tiltrukket deg riktig type interesse, hvordan fanger du da denne interessen, og hvordan kan et CRM hjelpe med dette?

Vanligvis er online skjemaer den beste måten å fange innkommende leads på - med 84% av markedsførere som nevner dem som deres foretrukne metode.

Ved å bruke en tilpasset skjemabygger som integreres direkte med ditt CRM - mye som SuperOffice sin skjemabygger - betyr det at du kan fange opp innkommende leads på nettstedet ditt nøyaktig, og gi salgsteamet ditt akkurat den informasjonen de trenger for å følge opp direkte i ditt CRM.

Å koble dine innkommende leadskjemaer direkte til ditt CRM betyr også at du kan aktivere automatiserte oppfølgings-e-poster eller sende ytterligere informasjon til en potensiell kunde - før en salgsrepresentant tar kontakt - noe som igjen bidrar til å forbedre opplevelsen for dine potensielle kunder.

PLEIE AV LEADS MED E-POSTAUTOMATISERING

Uansett opprinnelsen til dine leads, krever de nøye oppfølging.

Leads som blir pleiet resulterer i 50% flere salg enn de som ikke blir det, så det er avgjørende å håndtere dette korrekt.

Dessuten hevder 80% av markedsførerne at det å pleie leads er kritisk for å omvandle dem til kunder. Bedrifter som fokuserer på leadspleie opplever en økning på 25% i sin suksessrate for å skaffe salg.

Men hva innebærer leadspleie, og hvordan kan et CRM-system bistå?

Leadspleie handler om å konvertere leads som ikke er klare for kjøp til betalende kunder. Dette innebærer vanligvis å bruke informasjonen du har om dem - som ofte er samlet inn via dine nettskjemaer - for å hjelpe dem nærmere et kjøp.

Ved å bruke CRM-filtre for å selektivt kommunisere med spesifikke grupper av potensielle kunder, kan du stimulere dem gjennom veloverveide tiltak som e-poster med relevant informasjon eller invitasjoner til kommende webinarer som passer deres nåværende behov.

Fordelen med å pleie leads gjennom automatisering er at det koster 33% mindre å konvertere dem sammenlignet med tradisjonelle metoder.

Bruk av automatiserte utløsere i et CRM-verktøy som SuperOffice lar deg automatisk sende passende og engasjerende innhold til dine potensielle kunder basert på deres handlinger.

Imidlertid konverteres aldri 79% av markedsføringsleads til salg på grunn av utilstrekkelig pleie. Derfor er det viktig å bruke CRM-programvaren din effektivt for å få dette til.

Til nå har vi diskutert bruk av CRM-programvare for både å fange opp innkommende leads og for leadspleie, som begge er effektive metoder for å tiltrekke seg nye kunder.

Neste skritt er å utforske andre måter din CRM-plattform kan bistå deg med å skaffe nye kunder, og vi starter med å se på ideelle kundeprofiler.

UTVIKLE IDEELLE KUNDEPROFILER (ICP)

En av de beste tingene med å vokse bedriften din ved hjelp av et CRM er den rike historiske dataen du kan samle underveis.

Faktisk er en av de mest fordelaktige måtene du kan bruke eksisterende kundedata i ditt CRM for å skaffe nye kunder, å utnytte det til å danne grunnlaget for ideelle kundeprofiler (ICP).

En ideell kundeprofil er en liste over kjennetegn som beskriver selskapene - ikke enkeltpersoner - som passer best for dine produkter og tjenester.

Denne listen over ICP-kjennetegn kan inkludere alt du mener er relevant, men vil ofte inkludere ting som:

  • Hvilken bransje eller sektor er de i? De fleste produkter bør fokusere på nøkkelsektorer.
  • Hvor mange ansatte/brukere har de?
  • Hvor mye inntekt hadde selskapet de siste årene? Vokser de?
  • Hva er det anslåtte budsjettet/utgiftene for din løsning?
  • Hvor er de basert? Overholder du lokale lover/forskrifter?
  • Hva er deres nåværende teknologistabel, og hvordan passer din løsning inn?
  • Hvor mange kunder har de? Har du en følelse av kundefrafall/tilfredshet?
  • Hvor etablert er selskapet? Er de en ny oppstart eller en moden organisasjon?
  • Eventuelle spesielle overheadskostnader å vurdere - ekstra støtte, språkspesialister, tidssoner?

Du tror kanskje du vet nøyaktig hvilke typer kunder som er dine ideelle kunder - men ofte vil du raskt lære hvem som faktisk er dine best passende kunder ved å utføre noe kundeprofilanalyse med dine CRM-data.

Ifølge Gartner er utvikling av en ICP (eller flere ICP-er) essensielt for suksess innen salg og markedsføring. De fant at selskaper som fokuserer på å utvikle ICP-er så spennende kommersielle resultater, inkludert:

  • Raskere salgssykluser
  • Høyere konverteringsrater
  • Større gjennomsnittlig ACV og LTV

Når du har brukt dine CRM-data til å identifisere hvem dine ideelle kunder er, vil du kunne bruke ideelle kundeprofiler på flere forskjellige måter for å hjelpe deg med å skaffe flere nye kunder som har lignende kjennetegn:

  • Fokusere på å selge spesifikke produkter eller tjenester ved å lage målrettede ICP(er)
  • Segmentere de genererte leadsene basert på deres profil
  • Målrette hver ICP med deres egne automatiserte e-postsekvenser
  • Bygge salgspipelines for hver ICP slik at du kan fremme hver utsikt raskere

Men, ideelle kundeprofiler er ikke den eneste måten du kan bruke ditt CRM og eksisterende kundedata til å skaffe flere nye kunder.

Du kan også bruke CRM-data for å hjelpe deg med å tiltrekke flere nye kunder gjennom sosiale medier.

EKSPORTER CRM-DATA FOR MÅLRETTEDE SOSIALE MEDIER-ANNONSER

B2B-plattformer som LinkedIn, samt innflytelsesrike nettsteder som Twitter/X, gjør det enklere enn noensinne å annonsere til din målgruppe.

LinkedIn alene skryter av over 1 milliard medlemmer over hele verden og hevder å være den ledende plattformen for B2B leadgenerering.

Utfordringen er at annonsering kan være en kostbar måte å generere leads på - gjennomsnittlig CPC (kostnad per klikk) på en LinkedIn-annonse er $5.26. Avhengig av konverteringsraten din kan dette lett koste deg hundrevis av dollar for å generere et lead.

Så hvordan kan ditt CRM hjelpe med å redusere kostnadene og øke suksessen av leadgenerering gjennom sosiale medier-annonsering?

Svaret ligger i smart bruk av dine eksisterende kundedata.

Ved å bruke ditt CRM til å identifisere og deretter eksportere ut dataene du har på eksisterende kunder som passer spesifikke ideelle kundeprofiler, kan du bruke det til å lage høyt målrettede kampanjer på sosiale medier rettet mot 'lookalike audiences'.

I praksis er en 'lookalike audience' et navn gitt til andre brukere av sosiale medier-nettsteder som Linkedin eller Twitter/X som deler de samme kjennetegnene som de i din ideelle kundeprofil.

I SuperOffice kan du lage et utvalg av alle dine ICP-er og deretter lagre den informasjonen, klar til å bli lastet opp til sosiale medier.

Du kan deretter fokusere dine anstrengelser på leadgenereringskampanjer for disse spesifikke lookalike-audiensene, noe som vil resultere i både en høyere konverteringsrate og reduserte kostnader - alt takket være dataene i ditt CRM.

Men, når du først har drevet denne annonsetrafikken til nettstedet ditt, må du sørge for at informasjonen leserne ser resonnerer med dem - dette er hvor vårt siste tips for bruk av CRM for å skaffe nye kunder kommer inn. 

FORBEDRE DIN NETTSIDETEKST (OG KONVERTERINGSRATE)

Det er ingen vits i å bruke tid, penger og krefter på å generere interesse for dine produkter og tjenester hvis du ikke kan omforme denne interessen til leads og salg.

Som en del av en konsekvent og høykonverterende kundeopplevelse, må du sørge for at nettstedet ditt nøyaktig reflekterer verdien du kan tilby dine potensielle kunder.

Den beste måten å gjøre det på er å optimalisere nettsideteksten din for å sikre at den resonnerer med folk som leser den - ved bruk av det som er kjent som 'voice of customer'-data.

'Voice of customer'-data er den samlede betegnelsen for innsikt om produktet eller tjenesten din som du har samlet direkte fra kundene dine.

Ofte henvender folk seg til nettanmeldelser som en rask kilde til VOC-data - men ditt CRM kan være en gullgruve for å forstå kundesentimentet.

Ved å utnytte dataene som er lagret i ditt CRM, inkludert notater fra salgssamtaler, kundeservicedata og live chat, kan du fremheve spesifikke ord og uttrykk som kundene dine bruker konsekvent.

Denne ordbruken kan peke på smertepunkter eller problemer løsningen din løser, eller kanskje avkastningen på investeringen den tilbyr kundene dine. Det finnes ikke noe riktig eller galt når det gjelder valg av VOC-data, så lenge du tror det vil resonere med målgruppen din.

Ved å bruke en ramme for tekstforfatting, kan denne ordbruken du har identifisert deretter arbeides inn i nettsideteksten din på tvers av nettstedet ditt, inkludert budskap på hjemmesiden, landingssider for betalt søk og blogginnholdsinnlegg.

Resultatet av dette er ikke bare en høyere konverteringsrate for nettstedet ditt, som omdanner mer trafikk til leads - men fordi disse leadsene har lest nettsidetekst som snakker direkte til dem - bør du også se en økning i konverteringen fra lead til kunde!

KONKLUSJON

Selv de beste kundelojalitetsratene i verden vil ikke hjelpe bedriften din med å vokse.

Derfor er det viktig å skaffe ny forretning hvert år.

Med nye kunder som er så viktige for den løpende suksessen til bedriften din, hvordan kan du utnytte dette og skaffe flere ved hjelp av et CRM som SuperOffice?

For å hjelpe deg i gang har vi skissert trinn du kan ta nå, som inkluderer fangst og pleie - samt teknikker du kanskje ikke har vurdert tidligere, som utvikling av ideell kundeprofil (ICP), lookalike-audienser og optimalisering av nettsidetekst.

Det er på tide å slutte å se på CRM som en plattform som kun er god for kundelojalitet og begynne å se den for det den er - en plattform for vekst i omsetningen.

SKAFF NYE KUNDER MED SUPEROFFICE

SuperOffice er en prisvinnende CRM- og kundeserviceplattform som gir deg alle verktøyene du trenger for ikke bare å tiltrekke nye kunder - men også tilby høyeste kvalitet på service og opplevelse for å beholde dem.

Fordi det å tiltrekke nye kunder er en hovedbekymring for selskaper overalt, har vi sørget for at SuperOffice er stappfull av funksjoner for å hjelpe deg med å sette salg i sentrum slik at du kan skaffe økt salg, inkludert:

  • Svært tilpassbare nettskjemaer for å hjelpe deg med å fange leads i stor skala
  • Enkel å bruke e-postautomatisering for å hjelpe deg med å pleie leads til kunder
  • Rapportbygging og dataeksport for å hjelpe deg med å maksimere bruken av CRM-data
  • Enkle segmenteringsalternativer for å hjelpe deg med å målrette spesifikke ICP-er
  • En sentral plattform for å lagre all din VOC- og kundedata for enkel tilgang
  • Og mye mer…

Ved å bruke SuperOffice som en forent CRM- og serviceløsning, hjelper det deg med å levere mot dine mål for ny forretningsomsetning - samtidig som det sikrer en 'best i klassen' opplevelse for kundene dine på tvers av markedsføring, salg og service.