Change 2024: Veien til bærekraftig vekst
Halvdagskonferanse 19. september

Meld deg på Change 2024 - Halvdagskonferanse 19. september

Slik kan markedsføringsteam bidra til inntektsvekst (med færre ressurser)

Slik kan markedsføringsteam bidra til inntektsvekst (med færre ressurser)

Er dere blant de 68 % av markedsføringsavdelinger som har fått budsjettet sitt redusert?

Det er tøffe tider for markedsførere nå, på grunn av den økonomiske ustabiliteten som råder.

Mange bedrifter reagerer på usikre forhold med å kutte i markedsføringsbudsjettene, selv om HBR mener dette ofte kan være en «ryggmargsrefleks» som er «feilslått».

På tross av dette har markedsføringsbudsjettene falt til bare 9,1 % av samlet inntekt i 2023, ned fra 9,5 % året før.

Imidlertid kan markedsføring drive den økonomiske motstandsdyktigheten i en bedrift når den gjøres riktig på riktig måte, og markedsføringsavdelinger som tenker fremover, har mulighet til å investere budsjettene sine i langsiktig vekst.

Er du klar for å vinne kampen mot krympende budsjetter, minskende ressurser og de stadig økende forventningene til markedsføringen – og få inntektene til bedriften din til å vokse?

Da bør du lese videre, for denne artikkelen gir en oversikt over hvordan markedsføringsteamet ditt kan bidra til å øke inntektene til bedriften din – selv om dere har fått budsjettet redusert eller har færre ressurser.

5 måter markedsføringsteam kan bidra til inntektsvekst

Vi går gjennom strategier du bør vurdere å bruke og praktiske taktiske grep du kan bruke alt i dag, for å bidra til å øke inntektene for bedriften din.

Men la oss begynne med å konsentrere markedsføringsinnsatsen din mot de rette menneskene.

1. Definer, og fokuser på din ideelle kundeprofil

En ideell kundeprofil (ICP) er en avgjørende viktig del av markedsføringen.

Får du det til her, så har du et klart bilde av nøyaktig hvem det er som mest sannsynlig kommer til å kjøpe produktet ditt, bli værende hos deg som langsiktige kunder og er de mest lønnsomme objektene å levere til.

Et fokus på ideelle kundeprofiler kan ha enorm innvirkning på inntektsveksten.

Grunnen til det er at 71 % av bedrifter som jevnlig slår målsetningene sine for inntekter og leads, bruker ideelle kundeprofiler som en sentral del av salgs- og markedsføringsprosessene sine.

Utfordringen er at markedsførere har en tendens til å bruke ressurser til å skape leads av dårlig kvalitet, der 50 % vanligvis passer dårlig for din organisasjon.

Nå som markedsføringsbudsjettene presses og markedsføringens effektivitet i økende grad blir gransket, har målsetningen for markedsføringsteamene endret seg.

Det handler ikke lenger om å skape en hvilken som helst interesse for produktet ditt, det handler om å skape den riktige typen interesse fra de ideelle kundene dine.

Når du finner din ICP, vil det hjelpe deg med å bestemme hvilke typer kampanjer, taktikk og tilnærmingsmåter du bør bruke for å få maksimalt ut av markedsføringsbudsjettet ditt.

2. Gå gjennom CRM-dataene dine

Det er slik at 57 % av markedsførere tror at de ikke har nok informasjon til å konstruere effektive ideelle kundeprofiler – men de kan ta feil!

Alt du trenger å vite om hvem idealkundene dine er, og hvordan du retter deg inn mot dem, finner du i CRM-løsningen din.

Spør deg selv om følgende når du går gjennom dataene i CRM-en din:

  • Hvilke er de mest lønnsomme og fremgangsrike kundene du har nå?
  • Hvor fikk du leads til disse kundene fra når du først fikk dem om bord som kunder?
  • Hvor mange ICP-leads skapte du gjennom de siste markedsføringskampanjene dine?

Ut fra dette kan du finne endringene du må gjøre for å få øke andelen ICP-leads – og på den måten bidra til vekst i inntektene.

Men når du skaper disse ICP-leadsene: hva mer kan du gjøre for å støtte salget?

3. Skap og del det riktige innholdet med salgsteamene

Som markedsfører må du ikke bare tenke på å skape innhold for å tiltrekke deg noen slik at de blir en lead.

 

Hvis du virkelig er opptatt av å bidra til inntekstveksten i betydelig grad, bør du tenke over hvordan du kan hjelpe salgsteamet ditt med å føre den potensielle kunden gjennom salgspipeline.

Nå som B2B-kjøpere går gjennom minst  57 % av kjøpsreisen selv (altså uten innblanding fra en salgsrepresentant), kan markedsføringsinnhold være avgjørende for salget også.

Én flott måte å få til dette på er ved å skape relevant innhold spesielt for hver av de ideelle kundeprofilene dine og de viktige interessentene som tar en avgjørelse om kjøp.

Dette “kundereise-markedsføings”-materialet kan inneholde, men er ikke begrenset til:

  • Produktbrosjyrer og datablader rettet mot forskjellige interessenter
  • Case-studier fra lignende kunder
  • Salgspitcher, lysbilder eller annet hjelpemateriell
  • Personlig tilpassede markedsføringskampanjer via e-post

Du kan da laste opp alt det relevante innholdet direkte til din CRM, slik at du kan dele det med salgsteamet ditt for å hjelpe dem med å gjøre flere ICP-salg.

Imidlertid behøver ikke innhold å bety dokumenter og lysbilder. Markedsførere som lykkes, tenker mer når det gjelder innhold.

4. Ha arrangementer som fokuserer spesifikt på de ideelle kundene dine

80 % av B2B-kjøpere foretrekker å finne informasjon om produktet ditt gjennom innhold, fremfor gjennom reklame.

Problemet er at selv det mest velskrevne innhold ikke er like engasjerende som å høre på noen snakke eller å ha en samtale med dem.

smarte markedsførere skaper arrangementer som er rettet spesielt mot idealkundene, som komplement til case-studiene, salgspitchene og databladene de allerede har produsert.

Ved å lage fokuserte arrangementer, enten dere møtes ansikt til ansikt eller på nett, skaper du innhold som griper mottakeren, møter nøyaktig de behovene ICP-en din har og overbeviser dem slik at de kjøper.

For bedre å kunne fokusere på å promotere arrangementet ditt til rett publikum kan du bruke CRM-en din til å lage segmenterte lister over leads og kundeprospekter.

Derfra kan du også bruke CRM-en din til å sende ut e-postkampanjer der du inviterer disse spesielt utvalgte kontaktene til arrangementet ditt og spore engasjement og oppmøte hos dem.

Selvfølgelig er det ikke bare nye prospekter du kan ta sikte på med ICP-kampanjer.

Mange av de eksisterende kundene dine vil også matche den ideelle kundeprofilen din, og de er kanskje en uutnyttet kilde til merinntekter som du også kan markedsføre mot.

Mot disse gruppene av eksisterende kunder kan du også bruke metoder som retargeting-reklame til å promotere arrangementene dine og markedsføre muligheter for mersalg eller kryssalg overfor dem.

Uansett hvilken fremgangsmåte du velger, er det viktig å måle effektiviteten på riktig måte.

5. Utnytt og forbedre eide markedsføringskanaler

51 % av markedsførere forklarer at de bruker 8 eller flere kanaler i markedsføringen, sammenlignet med en annen undersøkelse som fant at 52 % bruker bare 3-4 markedsføringskanaler.

Typiske markedsføringskanaler kan være alt fra annonser med betaling per klikk til sosiale medier, men det er tre hovedkanaler som du eier, og som du bør fokusere på:

  • Nettsted
  • Markedsføring via e-post
  • Automatisering

Disse eide kanalene er viktige – for ikke bare har du full kontroll over dem, men kundeprospektene som bruker dem, både kjenner, liker og stoler på deg allerede.

Ved å gjøre disse kanalene større og bedre kan du øke markedsføringens bidrag til inntektsveksten betydelig, ved å skape flere leads og bidra til å gjennomføre salg.

Men hvordan bør du bruke og forbedre markedsføringskanalene som du eier?

Nettsted. Det er ikke nok å ha et statisk nettsted. Du må få det til å fungere for deg for å kunne tiltrekke interesse fra relevante prospekter som matcher din ICP.

Det er flere spørsmål du bør stille deg selv for å kunne maksimere potensialet til nettstedet ditt, blant annet:

  • Ta deg tid til å se grundig gjennom nettstedet ditt. Stemmer budskapet med den ideelle kundeprofilen din?
  • Hva med kontaktskjemaene og skjema for å be om demonstrasjon – er de enkle å bruke? Innbyr de til å bli fylt ut?
  • Har du gitt kundeprospektene nok innhold ved hvert trinn på kundereisen?
  • Hva mer kan du gjøre for å skaffe flere kvalifiserte leads som stemmer med ITP-en din?

Ved å tenke nytt om tilnærmingen til nettstedet og nettskjemaene dine ligger du an til å øke sjansene for å skape kvalifiserte leads og gjennomføre salg til disse, som bidrar betydelig til inntektsveksten.

E-post er et av de mest kraftfulle verktøyene en markedsfører har tilgang til. Men i forhold til kanaler som sosiale medier blir e-post ofte valgt bort, da det oppleves som «gammeldags».

Sannheten er imidlertid at e-post gjennomsnittlig blir åpnet i 21,33 % av tilfellene på tvers av alle bransjer, mens 64 % av alle personer åpner velkomst-e-poster.

Du kan utnytte og forbedre måten du bruker e-post i markedsføring på flere måter for å øke inntektene. Blant disse er:

  • Gå gjennom kampanjene du har nå. Hva slags e-poster sender du? Skaper de konverteringer?
  • Hvem sender du e-poster til? Hvor ofte sender du dem?
  • Har du segmentert e-postlistene dine slik at du sender målrettede meldinger?
  • Er det behov for å optimalisere eller forbedre innholdet?

Med automatisering kan du sende personlig tilpassede markedsføringskampanjer og opplevelser som «alltid er på» og jobber for deg «døgnet rundt» og pleier leads.

Men når du har e-postadressen til en prospektiv kunde: Hva kan du gjøre for å bidra til inntektsøkning?

Prøv å stille deg selv følgende spørsmål for å sikre at du får mest mulig ut av automatisert markedsføring og utnytter mulighetene det gir til å styrke inntektsøkningen:

  • Har du konfigurert personlig tilpassede, automatiserte kampanjer for hver unike ICP eller nøkkelinteressent?
  • Har du tatt hensyn til hvilken del av kjøperreisen publikumet ditt befinner seg i og tilpasset innholdet og tilnærmingen i henhold til dette?
  • Stemmer takten i automatiseringssyklusen din med tankegangen hos publikumet ditt og gjennomsnittslengden på salgssyklusen i din bransje?
  • Hvilke typer automatiserte kampanjer har du prøvd? Kan de forbedres eller optimaliseres?

Det kan virke vanskelig å holde styr på forholdet mellom nettskjemaer, e-poster og automatisering, men ingen grunn til bekymring – det er her teknologien kan hjelpe deg.

CRM-er, som SuperOffice, kan hjelpe deg med å få mest mulig ut av markedsføringskanalene du eier, inkludert automatisering.

Dette er takket være kraftfulle webskjema-, e-post- og automatiseringsverktøy som hjelper deg med å optimalisere markedsføringskampanjer og studere resultatene i sanntid.

Slik kan en CRM-plattform hjelpe markedsførere med å øke inntektene

Som markedsfører bør du fokusere det meste av innsatsen på ICP-en din.

Det vil hjelpe deg med å:

  • Maksimere effekten du får ut av markedsføringsbudsjettet ditt
  • Få flere av de riktige øynene til å se på ditt nettsted og innhold
  • Få flere leads fra idealkunder
  • Øke sjansene for salg og for å beholde kundene
  • Bidra direkte til vekst i inntektene

Imidlertid må du ha de rette verktøyene på plass som en støtte for å treffe de rette menneskegruppene, starte kampanjer og måle resultater.

En CRM-plattform kan hjelpe deg med å administrere sterkt målrettede markedsføringskampanjer mot din ICP som fører til resultater i form av salg og styrker inntektene.

Uten en CRM vil det være vanskelig å forstå hvem de ideelle kundene dine er og måle hvor vellykket ICP-kampanjene dine er, og du kaster bort tid på leads av lav kvalitet.

Med SuperOffice CRM kan du:

  • Sette sammen et stadig oppdatert bilde av din CRM og spore innsatsen for å treffe dem
  • Dele innhold av riktig type, som hjelper salgsteamet ditt med å gjennomføre salg
  • Kjøre kampanjer designet for å treffe din ICP og øke inntektene
  • Overvåke hvordan markedsføringskampanjene dine fungerer og påvirker salget

Er du klar for å få flere kvalifiserte leads i din pipeline og bidra til vekst i inntektene med SuperOffice CRM?

Bestill en demo av SuperOffice CRM i dag, og se hvordan du kan administrere alle dine salg og leads og aktiviteter for markedsføring fra én og samme CRM-plattform.