Last ned vår nye guide: Vekst i tøffe tider
En leders guide til vellykket vekst

Meld deg på i dag for å motta vårt nyhetsbrev.

9 eksempler på CRM-automatisering (for salgs-, markedsførings- og kundeserviceteam)

CRM-automatisering

«Roboter tar over verden!» 

Du har hørt det før, ikke sant? De gjør ikke det. 

Roboter, automatisering og KI (AI) tar ikke over verden – de tar ikke engang over jobbene våre. 

Automatisering skaper muligheter. Det hjelper, og hindrer oss ikke i arbeidet vårt. 

Slik er det med forretningsmessige automatiseringer også. 

Automatisering av forretningsprosesser (BPA) er faktisk big business! 

BPA-markedet forventes å dobles i løpet av de neste fire årene, med en vekst fra 9 milliarder dollar i 2020 til mer enn 19 milliarder dollar i 2026. 

Årsaken? Bedrifter ser den virkelige verdien i å automatisere forretningsprosesser. 

Bedrifter som bruker automatisering: 

  • Generer 39 % høyere inntektsvekst 
  • Har 60 % bedre lønnsomhet 
  • Overgår deres økonomiske mål 

Det er også en fin måte å øke produktiviteten og jobbtilfredsheten på!! 

Hva med bedrifter som ikke bruker automatisering? Vel, de mister 20-30 % av inntektene hvert år på grunn av manuelle, ineffektive prosesser.  

Her finner vi imidlertid problemet. Nesten halvparten (42 %) av alle virksomheter har ingen veiledende strategi for hva som skal automatiseres. 

Ideen om automatisering er selvfølgelig fin, men hvor begynner man? 

Verre er det at de flest teamene med kundekontakt (dvs. salg, markedsføring og service) er der hvor automatisering virkelig er en mangelvare – avdelinger der automatisering utgjør de største mulighetene! Automation implementation in sales is lagging

Dette er spesielt sant når disse dataene samles i et CRM-system. 

Vi ønsker å inspirere deg til å automatisere så mange oppgaver som mulig. I dag! 

9 eksempler på CRM-automatisering 

Her følger 9 eksempler på CRM-automatisering for B2B-salg, B2B-markedsføring og kundeserviceteam – alt fra grunnleggende automatisering til avansert automatisering tilpasset spesifikke avdelinger.  

Eksempler på salgsautomatisering 


1. Grunnleggende automatisering: Prioritering av viktige leads

Hvilke leads skal selgere fokuserer på først? 

Lurespørsmål!  

Vi trenger ikke å bruke tid på dette. Dette kan automatiseres! 

Opprett en tjenestenivåavtale (SLA) som sender potensielle kunder som matcher din ideelle kundeprofil (ICP) til den første tilgjengelige selgeren. Det er mer sannsynlig at potensielle kunder som ligger tett opp mot din ideelle kundeprofil vil slå til, det er derfor lurt å prioritere dem og svare raskt gjennom automatisering. 

Customer profile

2. Delvis automatisering: Nå ut til uengasjerte kunder

Hvordan vet du når en kunde slutter å bruke produktet ditt? 

I de fleste tilfeller vil selgerne bare finne ut av det, når kundene kansellerer abonnementet.  

Du kan imidlertid endre dette med automatisering! Ved å være proaktiv og ta kontakt med kundene når du ser at deres engasjement i produktet avtar, kan du håndtere eventuelle problemer de har på forhånd – og før det er for sent.  

Enten det dreier seg om produktopplæring, støtte til onboarding eller funksjonsrelaterte problemer, kan du opprette en automatisering som varsler selgere eller kundeansvarlige ved avtagende engasjement.  

Ta affære umiddelbart for å holde kundene dine engasjert! 

3. Avansert automatisering: Proaktiv fornyelse av abonnement

De fleste kundene er ikke oppmerksomme på abonnementskostnader – før de mottar den årlige e-posten om fornyelse. De blir imidlertid langt mer oppmerksomme på denne e-posten hvis du ikke har vært i kontakt med dem nylig. Dette kan du endre med automatisering.  

Fire uker før e-posten om fornyelse av abonnementet sendes, kan det sendes en automatisk e-postmelding som spør hvordan de har det og hvordan du kan hjelpe dem. Du kan også gi dem et forvarsel om fornyelsen, slik at de kan forvente den. 

Dette er en enkel e-post for «å holde kontakten» og vise kundene dine at du bryr deg. 

Eksempler på markedsføringsautomatisering 


4. Grunnleggende automatisering: Si «hei» når folk registrerer seg

Den beste tiden å kommunisere med potensielle kunder eller kunder er å si «hei» rett etter at de har registrert seg. Velkomstmail er faktisk de mest konverterende e-postkampanjene og genererer 3X mer inntekt! 

Welcome emails results

Du kan selvfølgelig også svare manuelt med et «hei». Eller du kan automatisere det. 

Ved hjelp av CRM-teknologi kan du opprette en automatisk e-post som utløses hver gang en ny kontakt legges til i CRM-databasen. I e-posten kan du takke dem for at de har registrert seg, og for eksempel tilby eksklusive rabatter eller invitere dem til et kommende arrangement.  

Du har deres tillatelse til å kommunisere med dem. Bruk den med omhu. 

5. Delvis automatisering: Deling av «varme leads» med salgsteam 

Salgs- og markedsføringsteam blir mer samkjørte enn noen gang. 

En måte å forbedre forholdet på er automatisk videreformidling av «varme leads» til selgere når de potensielle kundene er klare til å kjøpe. Du kan bruke leadscoring eller et bestemt antall besøk på viktige deler av hjemmesiden deres som en trigger, begge deler fungerer fint.  

Sørg for at salgsteamet er involvert i denne samtalen, slik at dere begge er enige om hva et «varmt lead» er. Når en potensiell kjøper oppfyller et spesifikt kriterium (dvs. leadscore på over 70 eller besøk av pris- og produktsiden), kan den potensielle kunden automatisk tilordnes en salgsrepresentant for oppfølging 

På denne måten bidrar markedsføringsteamet til inntekter og salgsteamet bruker tiden sin på å selge. Perfekt!  

6. Avansert automatisering: Personlig tilpassede markedsføringskampanjer

Kunder ønsker personlig tilpasning. De er til og med villige til å betale mer for det! 

Hva med å innfri deres forventninger med, ja, du gjettet riktig, automatisering? 

Dette er en smart måte å kombinere CRM-automatisering, e-postmarkedsføring og personlig tilpasning.  

Vi bruker SuperOffice som et eksempel her. Vi har altså fire produkter – CRM, Salg, Markedsføring og Service. 

Ved å bruke vår CRM-integrasjon med eMarketeer, kan vi lage en liste over kunder som bruker salg og markedsføring, men ikke service. Med utgangspunkt i denne listen kan vi lage en automatisert markedsføringskampanje som sender ut en e-post hver gang noen fra listen besøker produktsiden for service. 

Dette kan også brukes på tvers av alle produktene. Vi kan opprette nye kundelister med kunder som bruker salg og service, og kundelister for markedsføring og service. Hver gang de besøker en produktside som de ikke abonnerer på, kan dette generere en automatisk e-postutsendelse.  

Disse kampanjene er personlig tilpassede og relevante for kunden samtidig som de er inntektsgenererende for virksomheten.  

Eksempler på automatisering av kundeservice 


7. Grunnleggende automatisering: Fortell kundene at du jobber med henvendelsen deres

Vi har riktignok kategorisert denne automatiseringen som grunnleggende, men 90 % av bedrifter bekrefter eller informerer ikke kunden om at en e-post er mottatt. 

Customer service automation

Vet du hva som skjer når en kunde kontakter deg, men ikke vet om du har mottatt e-posten deres? Det kan vi gjerne fortelle deg, for dette skjer hele tiden.  

Hvis du kontakter en bedrift og ikke får en bekreftelse, er det stor sjanse for at du kontakter dem på nytt via en annen kanal. Og så en til, og en til, helt til du ringer dem og snakker direkte med kundeserviceteamet. (Høres det kjent ut?) 

Det er kostbart for bedriften og tidkrevende for kunden. 

Hva gjør du derimot når du mottar en automatisk e-post om at de jobber med saken? Du venter sannsynligvis, ikke sant? Og du prøver heller ikke å nå dem gjennom en annen kanal. 

Vårt råd: automatiser denne e-posten! Fortell kunder at du jobber med henvendelsen deres. Det er så enkelt. 

8. Delvis automatisering: Noe annet jeg kan hjelpe deg med?

Noen ganger vil du få et spørsmål fra en kunde, og du vil prøve å løse det, men er ikke helt sikker på om du lyktes. Du svarer og krysser fingrene i håp om at de er fornøyde. 

Tenk om du kunne automatisere en oppfølgingsmelding for å sjekke om de trenger mer hjelp? 

Du kan sende en automatisk e-post tre til fire dager etter at e-posten er sendt for å sjekke: 

  • Om det er noe annet du kan hjelpe dem med? 
  • Om de er fornøyde med kvaliteten på kundeservicen? 
  • Om du kan avslutte henvendelsen? 
  • (Alle de ovennevnte). 

Det er bare én e-post – men den har veldig stor innvirkning på kunden. 

Mindre enn 3 % av alle bedrifter sender disse e-postene. Vær en av disse 3 % og send den! 

9. Avansert automatisering: Lukk sirkelen med NPS-vurderinger

NPS eller kundetilfredshetsindeks hjelper deg å forstå hva kundene dine synes om deg. 

Det er et enkelt vurderingssystem som brukes på tvers av tusenvis av selskaper. Jo høyere poengsum, desto bedre er bedriften til å tilfredsstille kundenes behov.  

NPS

Hva skjer imidlertid hvis en kunde vurderer deg med lav poengsum? 

Hvis du er rask til å svare og lytte til tilbakemeldingene deres, er det større sjanse for at de gir deg en høyere poengsum i fremtiden. Dette kan du påvirke gjennom automatisering. 

Opprett en automatisering for hver gang en kunde vurderer deg med en lav poengsum. Hva er en lav poengsum? Dette kan du selv bestemme, men vi anbefaler å sende ut denne e-posten til kunder som legger igjen en NPS på 7 eller lavere. 

Bruk denne e-posten til å foreslå en samtale med kunden og prøv å drøfte deres erfaringer, forventninger og forslag. Dette er ikke bare en fin måte å snakke direkte med kunder på – det er også en fin måte å forbedre kundeopplevelsen. 

Konklusjon

Konseptet med automatisering av forretningsprosesser er enkelt – fjern manuelle og repeterende oppgaver.  

På denne måten vil du frigjøre mer tid.  

Mer tid som: 

  • selgere kan bruke på potensielle kunder og til å bygge pipeline 
  • markedsførere kan bruke til å lansere mer kreative, kundesentrerte og tilpassede markedsføringskampanjer 
  • kundeservicemedarbeidere kan bruke til å levere bedre og raskere svar  

Til syvende og sist gir CRM-automatisering teamene muligheten til å fokusere på det som virkelig betyr noe – å bygge kunderelasjoner. Det er kjernen i hva SuperOffice CRM gjør. 

Vår CRM-plattform setter kundene dine i senter av virksomheten din. Hvis du ikke bruker SuperOffice i dag, kan du bestille en gratis demonstrasjon som gir deg en innføring i plattformen og viser deg hvordan du setter opp disse CRM-automatiseringene. 

Bestill en gratis, personlig tilpasset demonstrasjon her