Last ned vår nye guide: Vekst i tøffe tider
En leders guide til vellykket vekst

Meld deg på i dag for å motta vårt nyhetsbrev.

De 3 Største CRM-utfordringene (og hvordan du kan overvinne dem)

De 3 Største CRM-utfordringene (og hvordan du kan overvinne dem)

CRM-programvare er viktigere nå enn noensinne.

Så viktig, at  80% av bransjeledere over hele verden bruker CRM-programvare for å tiltrekke og beholde flere kunder, tilby bedre kundeservice og bygge sterkere kunderelasjoner.

Å velge riktig CRM-system er en god start - men det er aktivitetene etterpå som kan utgjøre forskjellen mellom suksess og fiasko for din CRM-strategi.

Basert på vår erfaring, står mellomstore selskaper overfor tre hovedutfordringer når det gjelder å oppnå verdi med sin CRM-investering: å øke brukeradopsjonen, sikre datakvaliteten og integrere CRM-systemet med eksisterende løsninger.

For å hjelpe deg med å oppnå en god avkastning på din investering, vil vi ta for oss hver av disse utfordringene og foreslå løsninger for å overvinne dem.

La oss komme i gang.

Utfordring 1: Å øke brukeradopsjon

Når du leter etter et CRM-system, kan du kanskje tro at den tøffeste utfordringen å overvinne er teknologirelatert.

Men det er faktisk relatert til mennesker.

Folk misliker endringer.

Spesielt de som har blitt vant til å jobbe på "en bestemt måte" og som ikke er åpne for endringer. (Hva er galt med måten jeg gjorde det på før?)

I 2021 ønsket forskere innenfor maritime industrien å finne ut hva som gjør det enkelt eller vanskelig for arbeidstakere å ta i bruk ny teknologi og hvordan det påvirker deres trivsel og antall dager de er borte fra arbeidet.

Det de fant var ikke overraskende, og det gjelder også for implementering av CRM - vellykket adopsjon av ny teknologi avhenger av ulike faktorer, inkludert ledelsens engasjement, involvering av ansatte og opplæring.

Hvordan løse det:

Alle vil vite "hva får jeg ut av dette."

For å overvinne denne hindringen er det avgjørende å kommunisere fordelene med CRM-adopsjon ved å vise hvordan det kan gjøre de ansattes jobber enklere og mer effektive.

Forskningen viste at når ansatte forstår hvordan ny teknologi positivt påvirker deres arbeid, er de mer fornøyde og glade.

Som en del av innføringsprosessen, demonstrer hvordan CRM-løsningen kan hjelpe dem med å administrere kundeinformasjon, redusere manuelt arbeid og forbedre beslutningstakingen.

SuperOffice tilbyr selvbetjente ressurser, som en omfattende kunnskapsbase, vanlige spørsmål (FAQ) og opplæringsvideoer, som kan gi teamet ditt muligheten til å lære mer om systemet på egen hånd og få en bedre forståelse av CRM-systemet.

For de som foretrekker skreddersydd opplæring, kan vi også hjelpe til med å tilpasse opplæringen til individuelle roller innen salg, markedsføring og kundeservice.

Vårt råd?

Ikke bare kast en ny løsning over hpdet på organisasjonen din.

Jo mer de ansatte føler seg som en del av prosessen, desto mer støtte vil du få fra teamene dine.

Utfordring 2: Sikring av datakvalitet

Ditt CRM-database er kun så bra som dataene du legger inn i det.

Det sier seg selv at hvis du legger inn dårlige data, så vil resultatene være like dårlige.

Derfor er det avgjørende å opprettholde høy kvalitet på dataene i CRM-systemet ditt, da dette direkte påvirker måten du håndterer kunderelasjonene dine på.

En studie utført av Experian fant at 94% av organisasjonene mistenker at kunde- og prospektdataene deres kan være unøyaktige på en eller annen måte, noe som kan føre til gjennomsnittlige tap på $15 millioner per år for visse organisasjoner.

Kort sagt, det lønner seg å ha god datakvalitet!

Hvordan løse det:

Vi er alle mennesker. Feil vil skje.

Dårlig datakvalitet kan være en virkelig hodepine - fra dupliserte oppføringer til unøyaktig informasjon og inkonsekvent registrering av data, kan hver av disse faktorene skape kaos i systemet ditt.

For å redusere disse problemene, bør du opprette en CRM-rutineguide fra starten av.

En rutineguide er en avgjørende del av ethvert vellykket system for kundebehandling (CRM). Den hjelper alle i selskapet ditt med å forstå hvorfor de skal utføre en oppgave, hva de skal gjøre og hvordan de skal gjøre det.

Til slutt hjelper dette deg med å oppnå bedre resultater.

Som en del av guiden bør du etablere tydelige retningslinjer for registrering av data.

For eksempel kan du inkludere følgende:

  • Dette er hvordan vi rapporterer salg i vår virksomhet.

  • Dette er hvordan vi registrerer og følger opp leads.

  • Dette er hvordan vi oppdaterer og administrerer kundeprofilene våre.

Rutineguider bør ikke være statiske. Sørg for å jevnlig gjennomgå og oppdatere guiden for å holde tritt med endringer i organisasjonen din.

Over tid vil systemet ditt sannsynligvis inkludere duplikater og utdatert informasjon.

Minst to ganger i året kan du engasjere teamene dine i en opprydding av data.

Du vil ønske å oppdatere følgende:

  • Firmanavn

  • Kontaktpersoner

  • E-postadresser

  • Bedrifters adresse

  • Prosjekter

... og mer!

For å gjøre oppryddingen enklere, tilbyr CRM-systemer som SuperOffice funksjoner for oppdagelse av duplikater og masseoppdatering, som hjelper deg med å automatisere en del av prosessen.

Utfordring 3: Integrering med andre systemer

Ditt CRM-system er en kritisk del av bedriften. 

I stedet for å la det være et frittstående program, ønsker du å integrere det i din eksisterende IT-infrastruktur.

Dette sikrer ikke bare at bedriftens prosesser går sømløst, men gir deg også en komplett 360-graders visning av kunden din til enhver tid.

Du lurer kanskje på hva du bør integrere først.

Hvor du bør begynne:

Noen selskaper ønsker å integrere automatiseringsverktøy for markedsføring.

Andre ønsker å integrere sitt kundeservicesystem

Vi anbefaler å starte med ditt Office-produktivitetsverktøy.

Ved å integrere CRM-systemet ditt med Office-produktivitetsverktøyene dine, hjelper du teamet med å automatisere gjentakende oppgaver, gi tilgang til delt kalender og filer, og sikre nøyaktig kundeinformasjon - alt på ett sted.

De fleste små til mellomstore bedrifter bruker enten Microsoft 365 eller Google Apps.

SuperOffice integreres med begge.

Integrering av dokumenter (Word, Excel, PowerPoint) ved hjelp av SuperOffice Web Tools lar deg opprette, redigere og lagre dokumenter fra og til SuperOffice CRM ved bruk av Microsoft-apper.

For å integrere e-post (Outlook) i SuperOffice, kan du velge å bruke enten Mail Link (som er en del av SuperOffice Web Tools) eller SuperOffice for Outlook. Dette lar deg arkivere e-poster til SuperOffice CRM.

Selvfølgelig vil du også integrere møter og avtaler (Outlook-kalender).

I stedet for å administrere to separate kalendere, kan du kombinere begge til én.

I SuperOffice kan du bruke SuperOffice Synchronizer for å samle Outlook- og SuperOffice-kalenderne.

Hvis du bruker Google-apper, kan du integrere SuperOffice CRM med dokumentbehandling i Google Workspace, samt Gmail.

Den neste appen vi anbefaler å integrere er ditt enterprise resource planning (ERP)-system.

Dette er en av de vanligste integrasjonene våre kunder bruker.

Å kombinere disse to løsningene hjelper til med å sikre at all informasjon fra kundefronten holdes sømløst i synkronisering med “back end operasjoner” som økonomi og lager - og gir deg én enhetlig kilde for å forstå hver del av kundereisen.

Husk at å integrere begge systemene er mye mer enn bare å peke og klikke.

Vi anbefaler at kundene starter med å utforske alle mulige fordeler. Dette gir en detaljert visjon om hvordan integrasjonen kan forbedre operasjonene i organisasjonen.

Når du har alt kartlagt, kan du deretter velge en fremgangsmåte.

Å gjøre det på denne måten vil gi deg en løsning som møter dine eksakte behov.

Konklusjon

Å oppnå suksess med CRM handler om mer enn å bare velge riktig CRM-løsning for din bedrift. 

For å få avkastning på investeringen din, må du ta en proaktiv tilnærming til hvordan du vil implementere systemet på lang sikt.

Implementering og administrasjon av et CRM-system innebærer å overvinne flere nøkkelutfordringer: Å øke brukeradopsjonen, sikre datakvaliteten og integrere med andre systemer.

Ved å håndtere disse utfordringene direkte, kan du fullt ut utnytte potensialet til din CRM-løsning, noe som fører til forbedrede kundeopplevelser og økt produktivitet for teamet ditt.

Hvis du ikke allerede bruker SuperOffice CRM, kan du be en gratis demo, og vi vil vise deg hvordan du kan bruke vårt CRM-system (og vårt team av eksperter) for å forbedre måten du samarbeider med eksisterende kunder på.

Book din gratis personlige demo nå.