Last ned vår nye guide: Vekst i tøffe tider
En leders guide til vellykket vekst

Meld deg på i dag for å motta vårt nyhetsbrev.

8 grunner til å velge CRM i skyen

CRM (Customer relationship management) har blitt en del av dagligtalen i forretningslivet. Nesten alle snakker om det og mange vet at bedriften deres kan tjene på det. Allikevel er det bare noen få som vet hvilken løsning som passer best til akkurat deres forretningsmodell.

Det spiller ingen rolle om bedriften har ti eller hundrevis av ansatte. CRM er uansett et verktøy du kan bruke for å nå flere mål: knytte tettere bånd til kundene, tilby profesjonell kundeservice, selge mer og vokse raskere.

Når du skal velge CRM-programvare må den oppfylle flere krav: den må være rimelig, den må hjelpe deg her og nå, den må være ukomplisert, den må løse behovene i bedriften og den må være tilgjengelig hele døgnet.

Hvis du har tenkt at det er smart å investere i moderne teknologi som CRM er du ikke alene. 72 prosent av bedriftene forventer økt avkastning på investeringen og mer vekst. I denne artikkelen får du hjelp til å navigere deg fram til den CRM-løsningen som passer bedriften best.

Kvitt deg med utdatert tankesett

Det er slutt på den tiden da CRM var et stort og dyrt system som nesten krevde en egen IT-avdeling som jobbet med å installere og vedlikeholde systemet.

Dagens CRM-systemer er både teknologisk avanserte og brukervennlige. De har mye funksjonalitet spesielt laget for å løse mange forskjellige oppgaver i både små og store bedrifter. Som alle andre moderne IT-løsninger tilbyr dagens CRM-systemer nye muligheter, fleksible kostnader og er enkle å implementere og vedlikeholde.

Ting har med andre ord forandret seg. Til og med ordet «programvare» har fått en ny betydning og flyttet opp i skyen. For det er i skyen at du bør lete etter en CRM-løsning.

Her får du noen grunner til hvorfor.

Løft bedriften inn i skyene

Skybaserte IT-tjenester har virkelig tatt av de siste årene. The International Data Corporation (IDC) melder at økningen i skybaserte tjenester vil fortsette i 2019, og har økt med 23 % de siste fem årene.

Her er åtte grunner til at alle bedrifter bør vurdere CRM i skyen om de ønsker videre vekst.

1. Problemfri installasjon

CRM innebærer ikke lenger en kompleks installasjonsprosess. Skybasert CRM er faktisk en IT-løsning som gjør at du ikke trenger å bekymre deg for selve driften, og kan komme i gang umiddelbart (det kreves ikke noe Business case, men hvis du behøvet et, finner du det her). Alt du trenger er en internettforbindelse. Du logger deg inn online og bruker programmet. Så enkelt er det.

Du trenger ikke å betale for maskinvare, server og vedlikehold av programvare. Du behøver heller ikke en fast tilgjengelig IT-person, å bekymre deg for kompleks installasjon, dataoverføring eller oppgraderinger. Alt dette ordnes automatisk.

2. Sømløs tilgang

Tilgjengelighet hele døgnet er definitivt den viktigste fordelen med skybasert CRM. Tenk deg at du raskt behøver å ta noen avgjørende salgstelefoner sende ut et oppdatert tilbud eller må finne telefonnummer eller e-postadresse til en kunde når du ikke er på kontoret.

Skybasert CRM gir deg tilgang til systemet uansett hvor du befinner deg. På kontoret, på toget, på en kafé eller hjemme, og uavhengig av hva slags plattform du bruker. Stasjonær eller bærbar PC, smarttelefon eller nettbrett. Alt du behøver er internett. Du og kollegaene dine har til enhver tid tilgang til den sentrale databasen, også utenfor kontortid. Det er spesielt viktig for moderne bedrifter.

Ved å alltid være tilkoblet den sentrale databasen gir skybasert CRM deg fleksibilitet og frihet til å gjøre det du behøver på det tidspunktet som passer deg best.

3. Brukervennlighet

Det kan ikke bli enklere enn skybasert CRM. For det første kjøper du en programvarepakke til fast månedspris. Alt du behøver å gjøre er å logge inn med detaljene du får tilsendt og sørge for at du har rask nok internettforbindelse fra enheten du foretrekker å jobbe på. Når det gjelder vedlikehold av systemet, er dette inkludert fra leverandøren sammen med en rekke onlineressurser du selv kan benytte.

4. Rimelig produkt

En annen fordel med skybasert CRM er at det gir mye effekt for lite penger. Ingen bedrifter liker å sette til side store summer for enkeltinnkjøp. De fleste foretrekker også små installasjoner.

CRM i skyen leveres normalt som abonnement og du betaler underveis for det du bruker. Du trenger ingen store investeringer i starten og reduserer risikoen. Det dukker heller ikke opp noen skjulte kostnader til ekstra maskinvare eller lisenser. Du betaler bare en månedlig avgift som ofte er under 400 kroner.

5. Høyt sikkerhetsnivå

Alle bedrifter som lagrer informasjon i webbaserte løsninger er opptatt av sikkerheten. Nedenfor ser du tall fra Forrester Research som viser at sikkerhet er den største bekymringen for skybaserte løsninger, eller Software-as-a-service (SAAS) som det også kalles.

reasons-for-not-moving-to-the-cloud.jpg

Selskaper som tilbyr skybaserte CRM-løsninger kjenner godt til dette og tar sikkerheten på stort alvor. Når alt kommer til alt er det disse selskapene som har ansvaret for å beskytte den konfidensielle informasjonen du betror dem med.

Ikke overraskende er informasjonssikkerheten hos selskaper som leverer skybasert lagring mye høyere enn i et vanlig serverrom. Leverandørene av skybasert CRM har også avanserte automatiske backup-rutiner og tydelige planer for rekonstruksjon av data dersom det skulle skje innbrudd. I tillegg kan de individuelle brukerne av skytjenesten øke sikkerheten ytterligere ved hjelp av to-trinns bekreftelse og sterke passord.

Alt dette har blitt enda viktigere etter at GDPR ble innført i 2018.

6. Pålitelig drift

Ingen liker å tenke på at systemet du trenger hver eneste dag kan krasje, og at bedriften kan risikere økonomiske tap. Med skybasert CRM oppstår nesten aldri slike situasjoner, siden alle deler av systemet har backup. Dette innebærer at hver komponent, for eksempel en server, har flere kopier i nettskyen. Dersom det oppstår feil, vil denne delen umiddelbart bli erstattet uten at systemet påvirkes. En skybasert CRM-løsning er faktisk i drift 99,99 % av tiden. En stabilitet som burde være god nok for selv de mest kresne bedrifter, er du ikke enig? 

7. Fleksibelt potensial

Hva kan være bedre enn å eie et produkt som er skreddersydd til dine behov? 

I startfasen med et nytt CRM-system er det naturlig at mange bedrifter velger kun de funksjonene som kan hjelpe dem i den aktuelle situasjonen og ellers er relevante for selskapets spesifikke behov.

Men i takt med at selskapet vokser kan det oppstå nye behov, for eksempel for mer kapasitet, nye funksjoner eller mer avanserte moduler. I slike tilfeller kan en skybasert CRM-løsning enkelt oppdateres for å tilfredsstille disse behovene. Og du behøver ikke å vente på utviklingen av et nytt program. Den større, bedre og mer innovative CRM-versjonen kan leveres umiddelbart.

8. Mer kompatibel

Enkeltstående og proprietære løsninger har små sjanser i dagens IT-verden med høye krav om fleksibilitet og integrasjoner.

Hvem er det som vil kjøpe en programvare som ikke kan åpne dokumentene dine, lagre kontaktene dine eller som ikke er integrert med e-postprogrammet du bruker? Derfor er kompatibilitet med andre produkter og tjenester nøkkelen til om CRM-løsningen får et langt og produktivt liv i bedriften din.

CRM i skyen kan enkelt integreres med andre applikasjoner, så som e-postprogrammer og Office-produkter (Word, Excel, PowerPoint etc.). Det er denne kompatibiliteten som gjør at skybaserte CRM-systemer passer bra for så mange bedrifter.

Finn den riktige skyen for deg

Nå har du fått åtte slagkraftige grunner til at skybasert CRM er det riktige valget for bedriften din.

CRM hjelper deg med å:

  • sentralisere kundedatabasen
  • få overblikk over interaksjonen med kundene
  • få umiddelbar tilgang til salgsmuligheter i sanntid
  • automatisere prosesser som for eksempel å følge opp leads, «close» avtaler i tide og sørge for bedre service
  • og som et resultat av dette, kunne øke andelen fornøyde kunder


... i så fall er en skybasert CRM-løsning den raskeste metoden for å nå disse målene, siden det er:

  • enkelt å bruke
  • lett tilgjengelig
  • rimelig p.g.a. lave investeringskostnader
  • ingen krav til å skaffe ekstra maskinvare eller programvare
  • støtte for flere typer enheter
  • kompatibelt med tredjepartsprodukter
  • garantert høy datasikkerhet
  • enkelt å tilpasse til selskapets behov, også når forutsetningene endres

Det eneste som gjenstår er å velge riktig CRM-leverandør.

Sørg for at leverandøren tilbyr en fleksibel skyløsning som kan vokse i takt med bedriften, og at løsningen er skreddersydd til selskapets behov når det gjelder funksjonalitet.
Nå som du vet alt dette, kan du velge den løsningen som løfter selskapet til skyene.

Registrer deg for en gratis og tilpasset demonstrasjon her.

Vil du ha mer nytt innhold i innboksen?

Registrer deg for vårt nyhetsbrev og lær hemmelighetene om hvordan vi har hjulpet vekstselskaper å få mer omsetning ut av kunderelasjonene.