Last ned vår nye guide: Vekst i tøffe tider
En leders guide til vellykket vekst

Meld deg på i dag for å motta vårt nyhetsbrev.

5 viktige dashbord som kan øke salget

Illustrasjon av pengesekk

Å være selger må være blant de mest travle jobbene du kan ha. Selgerne får ofte en hel haug med oppgaver: arrangere møter, ta telefoner, forberede presentasjoner og lande avtaler. På toppen av alt dette skal de også nå sine salgsmål!

Hvis du er en selger vil du ha stor nytte av dashbord. De vil vi deg et klart bilde av hvordan det går med salget ditt akkurat nå, fra hva du har solgt til hvor mange åpne salgs du har i din pipeline.

Fordelene med å bruke salgsdashbord

Akkurat som bensinmåleren og speedometeret i bilen din er dashbord nøyaktige indikatorer som forteller deg hvordan du gjør det fra dag til dag.

Her er 4 grunner til hvorfor vi mener du vil ha nytte av salgsdashbord.

1. Se hvordan du beveger deg mot målet

Med salgsdashbord kan du sjekke hvordan du ligger an i forhold til å nå salgsmålet ditt. Da kan du evaluere utviklingen din og gjøre nødvendige justeringer. Oversikten forteller deg om du bør øke antallet salgsmuligheter eller satse på å lande flere salg for å nå budsjettet.

2. Få 360°oversikt over salget ditt

Du kan bruke oversiktene for å se på salget fra flere vinkler.

Du kan for eksempel se på utviklingen i salgsresultatene fra måned til måned, eller sammenlikne med samme måned i fjor.

Du kan også sjekke hvor mange aktiviteter du har planlagt for denne og neste uke, og så sammenlikne med hvor mange aktiviteter du allerede har gjennomført denne måneden. Da sørger du for at du holder aktivitetsnivået oppe der det skal være.

3. Visualisér utviklingen din - få bedre oversikt

Dashbord er nyttige fordi de hjelper deg å umiddelbart visualisere salgsstatusen din. Med bare noen tastetrykk kan du se salgstallene dine som kakediagrammer, stolpediagrammer og tydelige nøkkeltall.

Noen dashbord endrer til og med farger når du passerer målene dine.

dashboards.jpg

4. Tilpass dine dashbord til dine personlige behov

Ingen selgere er like og alle jobber forskjellig. Det har imidlertid én ting felles: alle har nytte av dashbord, som kan justeres til akkurat dine personlige preferanser.

Med et CRM-system kan du personlig tilpasse dine dashbord til å gi det akkurat den informasjonen du trenger. Du kan lage kopier av alle de dashbord som er tilgjengelig, for deretter å endre dem og bruke dem slik du ønsker.

Det er flere måter du kan tilpasse ditt dashbord. Du kan for eksempel:

  • Endre navnet på favoritt-oversikten din
  • Bruke et annet språk på ditt dashbord
  • Endre oversikten til kun å vise dine egne salg i stedet for salget til hele teamet
  • Endre antallet som vises, slik at du ser de neste 10 salgene i stedet for de neste 5
  • Endre perioden for hvilke data som vises, for eksempel vise salg for et hvert kvartal i stedet for hver måned
  • Lage et helt nytt dashbord hvor du selv bestemmer hvilke typer diagrammer du vil vise og hvilke data du vil bruke

Få fart på salget med disse 5 salgsdashbordene

Dashbord er veldig allsidig, men hvilke er de beste i det daglige for en selger som vil nå målene sine?

Svaret fikk vi når vi spurte våre egne selgere. Her ser du hvilke 5 de valgte.

1: Min prognose

For å nå ditt månedlige budsjett er det viktig å fokusere på hvor mye du allerede har solgt og hvor mange salgsmuligheter du har tilgjengelig. Samtidig trenger du å se framover og sørge for at du har nok kvalifiserte leads å jobbe med neste måned.

Et dashbord vi har kalt Min prognose gir deg følgende salgstall:

  • Hvor mye du solgte forrige måned
  • Hvor mye du har solgt så langt i denne måneden
  • Hvor mange åpne salgsmuligheter du fremdeles har tilgjengelig
  • Hvor mange åpne salgsmuligheter du må jobbe med neste måned

Det totalt antallet åpne leads vil vise deg om du når salgsbudsjettet denne måneden eller ikke.

forecast.jpg

Her kan du også se den totale verdien av alle leads du kan jobbe med neste måned. Du kan se det nøyaktige antallet leads og den totale verdien av disse mulighetene.

Dette er en viktig indikator som forteller deg hva du bør bruke kreftene på: lande flest salg eller finne nye prospekter.

2: Min pipeline i tall

Når du kjører på motorveien kan du sjekke hvor fort du kjører ved å se på bilens dashbord. Med et øyekast ser du om du er under eller over fartgrensen.

Du kan gjøre akkurat det samme i SuperOffice CRM.

Min pipeline I tall er et dashbord som viser farten på din pipeline, illustrert med den totale verdien på salgene du har i din pipeline akkurat nå. Du trenger bare se på dette tallet for å vite om det er nok til å nå salgsbudsjettet for denne måneden.

pipeline in number.jpg

Her ser du også antallet nye salgsmuligheter du har skapt denne måneden og hva deres samlede verdi er. Hvis du sjekker dette tallet jevnlig sørger du for at du har lagt til nok kvalifiserte leads for å fylle på i pipeline for denne og kommende måneder.

3: Største kommende salg

Det er så sant som det er sagt: større avtaler gjør at du når målene raskere.

Største kommende salg er et dashbord som hjelper deg å fokusere på store avtaler.

Oversikten viser en liste over de fem største salgsmulighetene i din pipeline. Rekkefølgen går fra større til mindre og du kan også se når kunden forventes å bestemme seg.

largest upcoming sales.jpg

På denne måten vet du nøyaktig hvilke avtaler du må prioritere. Fra denne listen kan du gå direkte til salget og se hvilke oppfølginger du har planlagt og for eksempel sjekke om du har sendt kunden et tilbud eller ikke.

4: Mitt aktivitetsnivå

Det finnes ikke et CRM-systemet  på markedet som magisk vil fylle på din pipeline hver måned. Det er opp til deg å sørge for den riktige balansen mellom å lande avtaler, holde presentasjoner og sette i gang nye salgsmuligheter. Alt sammen for å nå målet neste måned eller neste kvartal.

Mitt aktivitetsnivå er et dashbord som holder orden på hvordan du bruker tiden din. Det viser hvilke aktiviteter du gjør hver uke.

Det blir enkelt å se om du gjør noen aktiviteter oftere enn andre. Om du for eksempel har mange møter for å lande avtaler men bare noe få førstegangsmøter. Da kan du bestemme hvilke aktiviteter du skal prioritere for å skape god balanse.

Diagrammet viser nøyaktig antall møter (interne og eksterne), oppfølginger, lunsjer, telefoner og tilbud du har registrert hver uke. Fargene gjør det enklere å se hvilke typer aktiviteter du har registrert oftest.

5 sales activity pace.jpg

5: Salg hittil i år sammenliknet med fjorårets

Å jobbe som selger er en av de mest konkurransepregede jobbene du kan ha. Du skal prøve å slå dine konkurrenter og gjøre det bedre enn dine kolleger. Det viktigste er uansett å hele tiden konkurrere med deg selv.

Salg hittil i år sammenliknet med fjorårets er et dashbord som hjelper deg å holde oversikten måned etter måned. Det er enkelt å se hvordan du gjør det i år sammenliknet med fjorårets salgstall.

6 sales YTD.jpg

Klarer du å holde den gule linjen (dette årets salgstall) over den blå linjen (fjorårets salgstall) så ofte du kan er du kanskje sikret en plass blant toppselgerne i teamet.

Se dine dashbord på mobilen

Som selger er du ofte ute på farten, men selv om du ikke sitter ved pulten er det ingen grunn til at du ikke skal ha tilgang til dine dashbord.

Med Pocket CRM, mobil-appen til SuperOffice, kan du alltid sjekke din pipeline eller nåværende aktivitetsnivå direkte på mobilen. På denne måten har du full kontroll på salget ditt 24/7.


Konklusjon

Dashbord gir deg full oversikt på salgene i en travel hverdag.
Bruk de 5 dashbordene i denne artikkelen, eller noen andre dashbord i CRM-systemet ditt. Da slipper du bruke tid på å lage prognoser og rapporter.

Dashbordene vil også hjelpe deg med å prioritere de daglige oppgavene, for eksempel hvilke salg du bør følge opp og hvilke aktiviteter som er neste skritt. Da har du større muligheter for å nå dine ambisiøse salgsmål.
Alle dashbordene i denne artikkelen finner du i SuperOffice Sales.

For å lære mer om hvordan du kan bruke dashbordene kan du be om en tilpasset demonstrasjon av en av våre CRM-eksperter.

Vil du ha mer nytt innhold i innboksen?

Registrer deg for vårt nyhetsbrev og lær hemmelighetene om hvordan vi har hjulpet vekstselskaper å få mer omsetning ut av kunderelasjonene.